کلاف سردرگم واگذاری سرخابی‌ها؛ بانک‌ها مجاز به تیمداری نیستند! | آوای استقلال
0

کلاف سردرگم واگذاری سرخابی‌ها؛ بانک‌ها مجاز به تیمداری نیستند!

  • کد خبر : 37923
  • ۰۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۵
کلاف سردرگم واگذاری سرخابی‌ها؛ بانک‌ها مجاز به تیمداری نیستند!
با وجود نزدیک‌شدن به پایان ضرب‌الاجل کنفدراسیون فوتبال آسیا، همچنان خبری از تفکیک مالکیت 2 باشگاه نیست.

به گزارش آوای استقلال، مسئولان ۲ باشگاه استقلال و پرسپولیس در تلاش هستند تا بتوانند مجوز حرفه‌ای را دریافت کنند تا در صورت کسب سهمیه آسیایی، منعی برای حضور در فصل جدید رقابت‌های لیگ نخبگان آسیا و یا لیگ قهرمانان آسیا ۲ نداشته باشند. در این مسیر موانع پرشماری سد راه سرخابی‌ها بود که در روزهای گذشته اقداماتی برای رفع آن‌ها انجام شده است. مهم‌ترین چالش آبی‌ها پرداخت مطالبات باشگاه سانتاکلارا و چالش پرسپولیسی‌ها توافق مالی با رضا اسدی بود که هر ۲ باشگاه توانسته‌اند در زمینه تسویه بدهی‌های مالی خود گام‌های موثری را بردارند.

استقلالی‌ها با باشگاه پرتغالی توافق‌نامه امضا کرده‌اند و چشم‌انتظار انتقال پول از حساب درآمدهای خود در فیفا به حساب باشگاه سانتاکلارا هستند تا بدهی‌شان به این باشگاه رسماً تسویه شود و سرخ‌پوشان هم چشم‌انتظار چراغ سبز رضا اسدی هستند تا بتوانند با او توافق کرده و اسناد مالی خود را در سامانه بارگذاری کنند. در شرایطی که تیم‌ها برای بارگذاری اسناد مالی خود تا روز یازدهم فروردین‌ماه فرصت دارند، مهم‌ترین دغدغه سرخابی‌ها بحث تعیین‌تکلیف شرایط مالکیتی آن‌ها است که همچنان نامشخص است.

شستا و هولدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس؛ مشتریانی که ناپدید شدند!
مسئولان وزارت ورزش‌وجوانان به صراحت اعلام کرده‌اند که علاقه‌ای به تیمداری ندارند و به دنبال آن هستند تا مالکیت ۲ باشگاه را واگذار و تفکیک کنند تا منعی در زمینه حضور آن‌ها در لیگ قهرمانان آسیا نباشد. ایده اولیه، واگذاری سهام باشگاه پرسپولیس به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود تا در درون دولت، تغییر مالکیت شکل گیرد و ۲ باشگاه مالکیت مشترک نداشته باشند که این موضوع به تصویب هیات وزیران نرسید و بعد از آن، با اعلام معاون اول رئیس‌جمهور قرار شد تا سهام باشگاه پرسپولیس به شستا واگذار شود و از هولدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس هم به عنوان مالک جدید استقلال یاد شد.

شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) از پذیرش مالکیت پرسپولیس سر باز زد و همین مسئله باعث شد تا پروژه واگذاری سهام استقلال به هولدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس هم متوقف شود! بعد از این اتفاق، در اطلاعیه‌ای اعلام شد که بانک ملی ایران، کارگزار واگذاری سهام باشگاه پرسپولیس شده و قرار است بانک صنعت‌ومعدن هم به عنوان کارگزار باشگاه استقلال در فرابورس فعالیت کند که طبق برنامه زمان‌بندی، یازدهم فروردین‌ماه قرار است مزایده واگذاری ۵۱% سهام باشگاه پرسپولیس انجام شود و بیست‌ویکم فروردین‌ماه هم موعد واگذاری عمده سهام باشگاه استقلال است.

تیمداری بانک‌ها؛ زمزمه‌ای که جنجالی شد!
بانک ملت، جدی‌ترین مشتری مطرح شده در فضای مجازی برای باشگاه پرسپولیس بود و از بانک تجارت هم به عنوان مشتری اصلی خرید سهام باشگاه استقلال یاد می‌شود. با توجه به شرایط مالی این ۲ بانک و میزان سوددهی آن‌ها در سال گذشته، در فضای مجازی هواداران استقلال موضع‌گیری تندی علیه مشکلات بانک تجارت و واگذاری ناعادلانه سهام ۲ باشگاه داشتند. در این میان، یکی از مدیران ارشد بانک ملت، خبر علاقه‌مندی این بانک به خرید سهام باشگاه پرسپولیس را تکذیب کرد تا بیش از پیش کلاف واگذاری سهام ۲ باشگاه پرطرفدار پایتخت پیچیده شود.

از منع قانونی بانک‌ها تا بلاتکلیفی مطلق سرخابی‌ها
سرخابی‌ها تا پنجم اردیبهشت مهلت دارند تا اسناد مالکیتی خود را در سامانه بارگذاری کنند و نکته مهم اینکه طبق بند ۱۶ قانون رفع موانع تولید، بانک‌ها مجاز به بنگاه‌داری نیستند و همین مسئله باعث شد تا عملاً پروژه واگذاری سهام ۲ باشگاه استقلال و پرسپولیس به بانک‌ها خلاف قانون وضع‌شده باشد! در فاصله ۲۷ روز تا پایان ضرب‌الاجل کنفدراسیون فوتبال آسیا، آنچه مشخص است اینکه مسئولان وزارت ورزش‌وجوانان و مدیران سازمان خصوصی‌سازی در مخمصه‌ای عجیب قرار گرفته‌اند و مشخص نیست با توجه به شرایط به‌وجود آمده، در مزایده‌های پیش‌رو چه سرنوشتی در انتظار استقلال و پرسپولیس است و آیا هولدینگ‌ها و شرکت‌های سرمایه‌داری مانند شستا و پتروشیمی خلیج‌فارس مجدداً پا پیش می‌گذارند یا به مانند سالیان گذشته پروژه واگذاری سرخابی‌ها شکست می‌خورد و مجوز حرفه‌ای آن‌ها ملغی خواهد شد!

لینک کوتاه : https://avayesteghlal.ir/?p=37923

ثبت دیدگاه شما

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.