مستطیل سبز چیست؟ | آوای استقلال
5

مستطیل سبز چیست؟

  • کد خبر : 19036
  • ۱۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۸
مستطیل سبز چیست؟
مستطیل سبز به زمین استاندارد فوتبال برای مسابقات بین‌المللی گفته می شود که ۱۰۰ یارد (قدم) (معادل ۱۰۰ تا ۱۱۰ متر) طول و ۷۰ تا ۸۰ یارد (۵۰ تا ۵۵ متر) عرض داشته باشد.

به گزارش آوای استقلال، این ابعاد در زمین‌های غیر بین‌المللی می‌تواند بین ۹۱ تا ۱۲۰ متر طول و ۴۵ تا ۹۱ متر عرض داشته و نباید مربع باشد.

در فوتبال ایران تعریف دیگری نیز در سال های اخیر در مورد مستطیل سبز ارایه شده که آن را می توان مستطیل خاص نامید. در این تعریفِ منحصر به فرد تمام قوانین فوتبال و آنچه در لغات نامه این صنعت بزرگ آمده جابجا شده و هرآنچه به نفع و ضرر یک تیم و یا برعکس اتفاق می افتد، با تفاسیر دوگانه و گاه چندگانه روبرو می شود.
قوانین موضوعه فوتبال که از طرف نهاد رسمی این رشته یعنی فیفا وضع شده است، برای همه کشورها یکسان بوده و تخطی از آن مستلزم جرایمی است که بعد از محرز شدن آن توسط مسئولین زیر مجموعه فیفا اعمال می گردد. در این بین همیشه تخلفات و به قولی دور زدن قوانین در کشورهای گوناگون وجود داشته که به عنوان مثال می توان به مافیای بانوی پیر در ایتالیا و پرداخت رشوه های کلان از طرف ای اف سی در قضایای اخذ میزبانی قطر اشاره کرد.
با این وصف نباید مستطیل سبز را صرفا در همان ابعاد تعریف شده ای که بازیکنان دو تیم در نود دقیقه بازی، یک هدف را دنبال می کنند، بدانیم. مستطیل سبز مجموعه ای از عواملی است که فقط نتایج آن را در چمن سبزی مشاهده می کنیم. نتایجی که گاه با ارایه فوتبال زیبا، دلنشین می شود و گاه روح و روان آدمی را خراشیده و هیچ گونه لذتی را به بیننده منتقل نمی کند.
مصداق این تعریف که مدعیان بسیاری در مقام منتقد و مبارز دارد، در همین چند سال اخیر در فوتبال نیمه حرفه ای ایران و به خصوص در دو باشگاه سرخابی پایتخت اتفاق افتاده و همواره یکی از مصونیت ویژه ای برخوردار بوده و با بایکوت خبری مواجه شده است و دیگری در تیرس خبرنگاران و سایت های بوده و مورد هجمه انتقادات تند قرار می گیرد.

دوگانه هایی چون عکس العمل وزیر وقت در فصل نقل و انتقالات پیش فصل شانزدهم دوره لیگ برترکه منجربه توقف روند نقل و انتقالات استقلال در برابر حضورعابر بانک معروف در اردوی تیم ملی و عقد قرار داد با بازیکنان گردید، و مواردی چون ترکمنچای خواندن قرارداد استراماچونی و طبیعی جلوه دادن قراداد برانکو و دستیارانش، تمدید بی چون چرای ستاره های قرمز پوش و فراری دادن بازیکنان تاثیر گذار استقلال، تلاش دولت برای حل قضایای طارمی و بسته شدن پنجره نقل وانتقالات استقلال در حساس ترین مقطع لیگ قهرمانان، محرمانه اعلام شدن قرارداد مهدی ترابی و محرومیت محمد بلبلی، سکوت مطبوعات در قبال انتقال یحیی گلمحدی به پرسپولیس ومانور رسانه ای در مورد شروع سرمربی گری محمود فکری در استقلال، و این اواخر سکوت در برابر فایل صوتی منتسب به بازیکن ملی پوش و گزارش ویژه در خصوص تلفن همراه بازیکن استقلال در کنار زمین و ده ها مورد دیگر از جمله محرومیت خبرنگاران استقلالی و عدم محرومیت مجریان و خبرنگاران پرسپولیسی بعد از هر اظهار نظر رنگی و عدم ورود به ادعا های داوران و مدیران عامل گذشته و دعوت قابل تامل از منتقدان و مخالفان سرمربی حال حاضر استقلال به برنامه های تلویزیونی، مصداق هایی هستند که باید آن را با تعیین سرنوشت خارج از مستطیل سبز با تعریف عام و داخل مستطیل سبز با تعریف خاص تعبیر کرد.

جالب است که آقایان خاص در مقطع کنونی و همچنین در دوره کوتاه مدت حضور استراماچونی و انتهای فصل هفدهم که شفر استقلال را به تیمی خطر ناک تبدیل کرده بود، طاقت و پذیرش صدرنشینی و قدرتمند شدن استقلال را نداشته و برای برهم زدن تمرکز آبی ها به لطایف حیل گوناگون از جمله مسئله خدمت سربازی بازیکنان استقلال و کسر امتیازات تیم گلهر و ورود به برنامه های اقتصادی مدیرعامل استقلال، قصد دارند مسیر آبی پوشان را از موفقیت نسبی حاصل شده منحرف کنند و جالب اینکه بازهم مدعی هستند که باید همه چیز در مستطیل سبز رقم بخورد.

مصاحبه های قبل و بعد از بازی کادر فنی پرسپولیس در روزهای اخیر معطوف به مسایلی شده است که به هیچ عنوان به آنان مرتبط نبوده وهرگاه چنین اظهاراتی در سال های قبل از طرف هر باشگاهی شنیده می شد با عکس العمل تند آقایان روبرو شده و رفتارغیر حرفه ای خود را همواره با اظهار نظرات گاها مضحک توجیه می کردند.
الیته باید عنوان کرد در فوتبال ایران همه چیز در مستطیل سبز رقم می خورد با این تفاوت که مستطیل سبز یک تیم خاص ابعادی به مراتب وسیع از چمن سبز با تعاریف استاندارد دارد.

لینک کوتاه : https://avayesteghlal.ir/?p=19036

برچسب ها

ثبت دیدگاه شما

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.