آنچه بر فوتبال و فوتسال زنان در سال ۱۴۰۲ گذشت؛ روحت شاد ملیکا | آوای استقلال
1

آنچه بر فوتبال و فوتسال زنان در سال ۱۴۰۲ گذشت؛ روحت شاد ملیکا

  • کد خبر : 37884
  • ۰۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۱
آنچه بر فوتبال و فوتسال زنان در سال ۱۴۰۲ گذشت؛ روحت شاد ملیکا
فوتبال و فوتسال زنان ایران در سالی که گذشت، بیش از آنکه اتفاقات شیرین را تجربه کند، حوادث تلخی را پشت سر گذاشت.

به گزارش آوای استقلال، سال ۱۴۰۲ برای زنان علاقه‌مند به فوتبال و فوتسال، با اتفاقاتی پرشمار به پایان رسید. شاید شیرین‌ترین اتفاق زنانه رخ داده در سالی که گذشت، شکسته‌شدن طلسم حضور زنان در ورزشگاه‌ها برای تماشای مسابقات لیگ برتر فوتبال مردان بود؛ اتفاقی که بعد از سال‌ها چشم‌انتظاری سرانجام به وقوع پیوست و در شهرهای مختلف، زنان به تماشای فوتبال مردان نشستند. در کنار این اتفاق مهم، بررسی دقیق‌تر حال و احوال فوتبال و فوتسال زنان نشان می‌دهد که سال ۱۴۰۲، سال خوب و خوش‌خبری برای این ۲ رشته محبوب نبود.

رویای المپیکی‌شدن پابرجا ماند
تیم ملی فوتبال زنان ایران در سالی که گذشت، بیش از آنکه در مسابقات رسمی حضور پیدا کند، استراحت کرد! در طول یک‌سال، زنان فوتبال ایران تنها ۷ مسابقه رسمی برگزار کردند که ۵ مسابقه آن‌ها در مسیر انتخابی المپیک ۲۰۲۴ پاریس بود. شاگردان مریم آزمون که در دور اول انتخابی با قرعه شانس روبرو شدند و ۲ حریف‌شان از گردونه رقابت‌ها کناره‌گیری کردند، در مجموع بازی رفت‌وبرگشت موفق شدند برابر میانمار به پیروزی برسند و به دور دوم راه یافتند. شاگردان آزمون در دور دوم با تیم‌های ملی استرالیا، فیلیپین و چین‌تایپه هم‌گروه شدند که استرالیایی‌ها با تیم دوم خود برابر ایران صف‌آرایی کردند اما با این وجود، عملکرد فنی تیم زنان ایران قابل‌قبول بود و برخلاف پیش‌بینی‌ها، خبری از شکست سنگین نبود و بازی با برتری ۲گله استرالیایی‌ها خاتمه یافت.

ملی‌پوشان زنان ایران در گام بعدی، برابر چین‌تاپیه به تساوی بدون گل رضایت دادند و در جدال با فیلیپن با یک گل مغلوب شدند تا حسرت رسیدن به دور نهایی انتخابی المپیک پابرجا باشد. در فاصله دور اول و دوم انتخابی المپیک، تیم ملی زنان ایران ۲ بازی دوستانه با روسیه انجام داد که هر ۲ مسابقه با برتری روس‌ها خاتمه یافت تا سال ۱۴۰۲ برای زنان فوتبال ایران با یک برد، ۲ تساوی و ۴ شکست به پایان برسد و در مجموع در طول ۷ مسابقه، ۲ گل زده و ۱۰ گل خورده در کارنامه تیم ملی زنان ایران به چشم می‌خورد.

آزمون تاریخی خاتون در تاشکند
خاتون بم به عنوان تنها نماینده ایران در آخرین دوره رقابت‌های آزمایشی جام باشگاه‌های زنان آسیا حضور پیدا کرد که نماینده ایران برابر سیدنی استرالیا و اینچئون هیوندای کره‌جنوبی مغلوب شد و در نبرد با نسف‌قارشی هم به تساوی ۱-۱ رضایت داد تا اولین دیدار تاریخ فوتبال باشگاهی زنان ایران برابر نمایندگانی از شرق آسیا به‌ثبت برسد. خاتون در سالی که گذشت، برخلاف رقابت‌های آسیایی، در مسابقات داخلی خوش درخشید و آن‌ها با تمدید رکورد شکست‌ناپذیری خود در لیگ برتر زنان، با ثبت ۵۲ بازی بدون باخت به استقبال تعطیلات نوروزی رفتند و حالا یک برد تا کسب دهمین قهرمانی‌شان فاصله دارند.

جایت همیشه سبز ملیکا
ملیکا محمدی، بدون‌شک رقم‌زننده تراژیک‌ترین خاطره فوتبال زنان از سال ۱۴۰۲ بود؛ ستاره کم‌نظیری که هم در تیم ملی جزو کلیدی‌ترین بازیکنان تیم بود و هم در خاتون بم، مهره بی‌جانشین ترکیب بمی‌ها محسوب می‌شود. سانحه دلخراش رانندگی در بامداد سوم دی‌ماه باعث شد تا ملیکا محمدی راهی سفر آخرت شود و مصدومیت شدیدی هم برای زهرا خواجوی و بهناز طاهرخانی به‌وجود آمد که خوشبختانه شرایط این ۲ ستاره ملی‌پوش رو به بهبود است و آن‌ها امیدوارند در سال جدید به مستطیل سبز بازگردند.
ستاره فقید و ۲۳ ساله فوتبال زنان رویای بازی در ورزشگاه آزادی را داشت اما نه او با پاهای خودش، بلکه پیکرش برای وداع با مستطیل سبز به ورزشگاه آزادی آمد و بعد از آن، راهی آمریکا شد تا در محل اقامت خانواده‌اش پیکر این ستاره فقید به خاک سپرده شود. البته که پیش از برگزاری مراسم وداع با پیکر ملیکا محمدی در ورزشگاه آزادی، مراسمات باشکوهی در بم و شیراز برگزار شد و بدون‌شک خاطرات ملیکا محمدی، که هم در انتخابی المپیک و هم در مسابقات آزمایشی جام باشگاه‌های زنان آسیا عملکرد درخشانی داشت، از اذهان دنبال‌کنندگان فوتبال زنان پاک نخواهد شد.

قهرمانی دوباره در آماتورترین تورنمنت قاره!
تیم ملی فوتسال زنان ایران که عنوان پرافتخارترین تیم قاره آسیا را یدک می‌کشد، با ترکیبی پرستاره به دوشنبه تاجیکستان سفر کرد تا در تورنمنت کافا شرکت کند. با وجود وعده جوان‌گرایی، شاکله اصلی تیم را مهره‌های باتجربه تشکیل می‌دادند؛ آن‌هم در حالی‌که با توجه به سطح نازل رقابت‌های کافا، این تورتمنت می‌توانست فرصت خوبی برای محک‌زدن بازیکنان جوان باشد اما کادرفنی ریسک نکرد و به باتجربه‌های تیمش میدان داد که ماحصل کار مشخص بود و برای سومین دوره پیاپی، زنان فوتسال ایران فاتح رقابت‌های کافا شدند.

منظمی خیلی زود و غیرمنتظره به تهِ خط رسید!
مریم منظمی اسفندماه ۱۴۰۱ بود که در نقش سرپرست نایب‌رئیس زنان فدراسیون فوتبال انتخاب شد. تصور می‌شد در سال ۱۴۰۲ او به کرسی نایب‌رئیسی زنان هم برسد اما در واپسین روزهای سال اخیر بود که در مجمع عمومی فدراسیون فوتبال، اعضا رأی عدم اعتماد به منظمی دادند تا در حالی فوتبال و فوتسال زنان پا به سال ۱۴۰۳ بگذارند که فدراسیون فوتبال، نایب‌رئیس زنان ندارد و مشخص نیست چه زمانی سرنوشت نایب‌رئیس جدید مشخص خواهد شد! آنچه مشخص است اینکه سالی که گذشت، بیش از آنکه یادآور اتفاقات خوب برای فوتبال و فوتسال زنان باشد، خاطرات تلخ و ناگواری را در دلِ خود داشت.

لینک کوتاه : https://avayesteghlal.ir/?p=37884

ثبت دیدگاه شما

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.