چنگیز: روی دست مثلث هجومی ما نمی‌آید | آوای استقلال
4

چنگیز: روی دست مثلث هجومی ما نمی‌آید

  • کد خبر : 12117
  • ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۸
ستاره قدیمی استقلال که کمتر حرف می زند، ناصرمحمدخانی را فوق ستاره فوتبال ایران می داند و اعتقاد دارد ایران با این نسل بازیکنان به جام جهانی خواهد رفت.

به گزارش آوای استقلال، عبدالعلی چنگیز بازیکنی بود که فوتبالش را از اصفهان، شهر زادگاهش شروع کرد و با بازی در استقلال در دهه شصت چهره شد.
حرف های او درباره این روزهای استقلال و دیدار این تیم با الهلال هم شنیدنی است.

*آقای چنگیز شما سال‌ها در فوتبال ایران در کنار ناصر محمدخانی و حمید علیدوستی در خط حمله ایران بودید. به نظر شما چه تفاوتی بین بازیکنان الان ایران و دوره شما وجود دارد؟
چنگیز: ناصر محمدخانی و علیدوستی و بنده سه نفر کنار هم بودیم؛ بازیکنانی بودیم که از پایه خوب ساخته شدند و مرحله به مرحله در نوجوانان و جوانان و امید و بزرگسالان در رده‌های بهترین‌‌ها بازی کردیم. ساختار خیلی قوی و پایه خیلی قوی داشتیم. در ارتباط با خودم، به خاطر دارم که کلاس هفتم که در مدارس بازی می‌کردم روزانه شش ساعت فوتبال بازی ‌می‌کردم. از ساعت ۶ تا ۸ صبح، ۱۲ تا ۲بعدازظهر و ۴ تا ۶ و حتی ساعت ۷شب ،بازی و تمرین می‌کردیم. درسنین ۱۳ یا ۱۴ سال بودم که لیادین (کاشف چنگیز در ذوب آهن اصفهان )انتخاب‌مان کردند و گفتند می‌توانی از بهترین‌های آسیا شوی. ما با تیم نوجوانان برق قهرمان اصفهان شدیم .همچنین با تیم نوجوانان ذوب آهن قهرمان اصفهان شدیم و با تیم منتخب جوانان اصفهان قهرمان جوانان ایران شدیم. در بازی‌های آسیایی قهرمان دوم آسیا با جوانان تیم ملی شدیم. در جام جهانی بعد در گروه‌مان بعد از برزیل دوم شدیم. بعد با تیم امید در فرانسه بازی کردیم و مرحله به مرحله قوی تر شدیم و یک ساختار و پایه خیلی قوی داشتیم. ما با بدشانسی صددرصد در بازی‌های آسیایی سنگاپور روبه‌رو شدیم. پای علیدوستی در همان بازی اول آسیب دید و تا آخر بازی‌ها نتوانست بازی کند وگرنه ما به راحتی قهرمان می‌شدیم چراکه هر سه نفر ما طوری حرکت می‌کردیم که من دائما جا عوض می‌کردم، به راست و چپ میرفتم ،ناصر محمدخانی هم از راست به چپ می‌رفت. علیدوستی هم هر زمان که ما نبودیم در وسط جای ما را پر می‌کرد و خیلی برای تیم ملی ایده آل و هماهنگ بودیم و بدشانسی آوردیم وگرنه شما کمتر می‌دیدید در تاریخ فوتبال ایران که سه بازیکن به این صورت باهم هماهنگ باشند و در خط حمله تیم ملی باشند.

*در مورد تیم ملی در بازی‌های سئول بگویید که چرا ایران ناکام ماند؟
چنگیز: در ارتباط با ۳۵ سال قبل که بازی‌های آسیایی سئول در کره جنوبی بود،باید بگویم آن تیم‌هم با باریکنانی که داشت به راحتی می‌توانست قهرمان آسیاشود، ولی یک فضایی در تیم ایجاد شد که خود به خود دستخوش یک سری کارهایی شد که این نتیجه را نگرفت. ما برای مسابقات آسیایی که برای سنگاپور رفتیم، آقای یاوری مربی بودند و ایشان را قبل از آغاز بازی ها تعویض کردند و آقای ناصرابراهیمی آمدند. برای مسابقات سئول هم همینطور شد و دائما تغییر مربی و یک سری مسائل باعث شد تا تیم آن نتایج اصلی خود را نگیرد.
*بعد از شما ؛ آرش برهانی، فرهاد مجیدی و مهدی قایدی بازیکنانی بودند که قدرت حمل توپ بالایی در خط حمله استقلال داشتند و سبک بازی آنها شبیه شما بود. کدام یک را شما بیشتر می‌پسندید؟
چنگیز: در ارتباط با آرش برهانی، فرهاد مجیدی و مهدی قایدی باید بگویم، در همه کشورها دو تیم‌ بزرگ مثل استقلال و پرسپولیس وجود دارد؛ مثلا بارسلونا، رئال در اسپانیا، آث میلان و یوونتوس در ایتالیا و همینطور بقیه کشورها که همه آن‌ها الگوهای بیشتری دارند و اینکه ستاره‌ها در این تیم‌ها جمع می‌شوند و انگیزه برای تیم‌ها و بازیکنان ایجاد می‌شود و باعث می‌شود که بازیکنان در آن تیم ها از بهترین ها باشد. خوشبختانه در استقلال هم این بازیکنان وجود داشته و واقعا هر کدام یکی از دیگری بهتر بودند. آرش در سطح خودش گل زن قهاری بود و سرعت عالی داشت. فرهاد هم همینطور بود و در سطح کلاس بالا فوتبال بازی می کرد،هر دوی آنها به سرعت و گل‌هایی که به موقع می‌زدند شهره بودند. جدیدا هم مهدی قایدی آمده که جوان است . او زمان زیادی دارد، اگر بتواند خودش را روی تفکر حرفه‌ای نگه دارد خیلی از این‌ها بهتر می‌شود و امیدوارم در تیم جدید استقلال هم بازیکنانی پیدا شود که به امیدخدا همین خصوصیات را داشته باشند. ما باید دائما در استقلال چنین بازیکنانی داشته باشیم که برای بینندان فوتبال جذاب باشند و باعث شور و هیجان طرفداران شوند.

*نظر شما در باره ناصر محمدخانی چیست؟ او هم‌بازی و رقیب شما بود. کیفیت بازی او را چه طور ارزیابی می کنید؟
چنگیز: ناصر محمدخانی یکی از فوق ستاره‌های فوتبال با کلاس بالا بود و تنها بازیکن پا به توپی در ایران بود که هیچ بازیکنی در ایران در سطح او نیامد.ناصر خیلی راحت دریبل می‌زد. گل‌هایی که با پای چپ می‌زد و با حرکت در عمق دفاع به راحتی همه را جا می‌گذاشت عالی بودند. ناصر واقعا یکی از استثناهای فوتبال ایران بود که یاد و خاطره‌اش در دل طرفداران باقی خواهد ماند. ناصر در سطح کلاس بالای فوتبال بود و راحت می‌توانست در تیم‌های اروپایی بازی کند. ولی آن زمان موقعیت‌هایی مثل الان که فضای بازی باشد، وجود نداشت.

*شما هم‌بازی ناصر حجازی و شاگرد پورحیدری بودید. چه خاطره ای از آنها به یاد دارید؟
چنگیز: در ارتباط با ناصر خان و آقای پور حیدری باید بگویم، هردو شخصیت بالا و کلاس بالا داشتند. زمانی که ناصرخان دروازه‌بانی می‌کرد با کلاس و مدل خاص خودش بود و در سطح بالا دروازه‌بانی و همچنین مربیگری می کرد. منصورخان هم در زمان مربیگری بی نهایت از نظر اخلاقی و شخصیتی بالا بودند و عاشقانه تیم استقلال را دوست داشتند و خیلی سختی کشیدند در رابطه با این تیم. با خاطره‌ای یادی از ناصر خان حجازی کنم: در یک بازی بود که من خیلی روی فرم نبودم و آقای عضدی گفت که چنگیز را عوضش کن امروز روی فرم نیست و ایشان گفته بود که نه بازیکنانی مثل این‌ها را اصلا نباید عوض کرد چون این‌ها تا دقیقه نود بوی گل می‌دهند و در همان بازی بود که ما یک-هیچ باخته بودیم و دقیقه آخر دفاع را دریبل زده و گل زدم. این هم خاطره ای از ناصرخان که هم کنارهم فوتبال بازی کردیم و هم بعد از آن مربی ما بود.

*به نظر شما تیم ملی حال حاضر ایران به جام جهانی صعود خواهد کرد؟ نظرتان درباره مهاجمان تیم ملی چیست؟
چنگیز: در تیم ملی ما بازیکنان کلاس بالای جهانی داریم و فورواردهای ما خیلی راحت می‌توانند هربازی را در بیاورند و خیلی راحت از دفاع رد می‌شوند و گل می‌زنند. تیمی که چنین فورواردی داشته باشد در بازی‌های آینده هم فکر نمی‌کنم به آنها سخت بگذرد. تنها چیزی که هست این است که باید بیشتر امکانات در اختیارشان قرارداده شود و بازی‌های دوستانه بیشتری داشته باشند تا قدرت‌شان را بهتر به نمایش بگذارند. با موقعیتی که تیم ملی الان دارد نشان داده که می‌تواند بکی از تیم‌های صعود کننده باشد.

*در مورد تمرینات استقلال قبل از بازی با الهلال بگویید. تمرین آبی‌ها را از نردیک نگاه کردید؟
چنگیز: در مورد استقلال، که من دیروز تمرین بچه‌ها را نگاه کردم؛ بسیار با انگیزه بودند با اینکه هوا خیلی گرم بود و خیلی سخت بود شرایط تمرینی، بچه‌ها به راحتی می‌دویدند و خیلی تمرین ایده‌آلی داشتند. یکی از مهمترین فاکتورهایی که دیدم کمک مربی جدید آقای مجیدی که ایتالیایی است بود که خیلی سریع آنالیز می‌کرد و به آقای مجیدی نکات را گوشزد می‌کرد و این نشان دهنده این بود که این تیم خیلی سریع می‌تواند رشد ایده آل داشته باشد و خوب بازی کند. انشاالله با آن دیدی که من از تیم داشتم و بچه‌ها که کنارهم خیلی راحت بازی می‌کردند، می‌توانیم نتیجه خیلی خوبی را برابرالهلال رقم بزنیم.

لینک کوتاه : https://avayesteghlal.ir/?p=12117

ثبت دیدگاه شما

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.