عملیات ناممکن واگذاری سرخابی‌ها در بورس | آوای استقلال
0

عملیات ناممکن واگذاری سرخابی‌ها در بورس

  • کد خبر : 36061
  • ۰۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۱
عملیات ناممکن واگذاری سرخابی‌ها در بورس
یک کارشناس بازار سرمایه گفت: واگذاری استقلال و پرسپولیس با توجه به اینکه صورت‌های مالی آنها شفاف نیست و نمی‌توان جریانات ورود سرمایه به این دو باشگاه را تحلیل کرده از اساس اشتباه است.

به گزارش آوای استقلال، در روز‌های گذشته شاخص کل بازار سرمایه با وجود چند مورد افزایش خفیف، رو به کاهش بود، اینگونه نوسانات بورسی خبرساز شد. هرچند که این گونه نوسان در ذات بازار است و طبیعی به نظر می‌رسد؛ اما آسیب شناسی و بررسی اتفاقات بازار برای بهبود تصمیمات و تمهیدات آینده ضروریست. از این رو دلایل شرایط آشفته اخیر بازار سرمایه را از «احمد اشتیاقی» جویا شدیم.

اشتیاقی در این خصوص به خبرنگار آنا اظهار کرد: با توجه به گزارش‌های ۹ ماهه‌ای که اخیرا منتشر شده است، در بررسی این اطلاعات درمی یابیم که میزان قیمت سهم بر سود آن در بازار حدود ۶.۲ است و البته این رقم کمتر از مدت مشابه در سال ۱۳۹۸ است.

وی ادامه داد: این شرایط نشان دهنده این است که بازار برای سرمایه گذاری ارزنده است. اما سوال اینجاست که با وجود ارزنده بودن خرید سهام‌های بورسی به چه دلیل بازار با رکود مواجه است. به نظر بنده دلیل این اتفاق در خروج سرمایه از بازار بورس نهفته است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: برخی از سیاست‌ها موجب ایجاد شایعاتی در بازار شده است، به عنوان مثال برخی تصور دارند که در سال آینده دولت قصد دارد بخشی از کسری بودجه را به واسطه شرکت‌های بورسی تامین کند. انتشار برخی خبر‌ها در مورد نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و پالایشی نیز به این شایعات دامن زد.

وی افزود: بر اساس منطق بازار سرمایه به سمتی حرکت می‌کند که امنیت بیشتری داشته باشد و نگرانی از بابت دخالت دولت کمتر باشد. در یک هفته گذشته هم مشاهده کردیم که سرمایه صندوق‌های با درآمد ثابت که ابطال می‌شد به خرید سهم اختصاص پیدا نکرد بلکه به سمت صندوق‌های طلا وشمش طلا و… روانه شد. در این شرایط می‌توان گفت که با مشکل کسری جریان نقدی در خرید بازار سرمایه مواجه هستیم.

اشتیاقی افزود: بخش کوچکی از ریشه کمبود بودجه در بازار سرمایه ناشی نگرانی درمورد بحران آفرینی اخیر برخی دولت‌های خارجی در منطقه و بخشی دیگر نیز به دلیل سیاست‌های دولت است که از ورود سرمایه به بازار بورس پشتیبانی کافی ندارد. این دو عامل علارقم ارزنده بودن سهم‌ها از ورود جریان نقدی به بازار سرمایه جلوگیری می‌کند.

وی ادامه داد: سهم‌های بازار سرمایه بسیار ارزنده است، از این رو پیش بینی می‌شود با اصلاح سیاست دولت بازار سرمایه رونق زیادی را تجربه کند؛ با توجه به گزارش‌های ۹ ماه شرکت‌ها، اصلاح سیاست‌هایی که موجب افزایش قیمت تمام شده محصول و خدمات شرکت‌ها می‌شود، می‌تواند سودهی عظیمی را به ارمغان بیاورد.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: بخشی از شرکت‌ها سود دهی خوبی داشته اند و اگر سود سال ۱۴۰۲ آنها را از قیمت سهام کسر کرده و برآورد سود سال ۱۴۰۳ را پیش‌بینی کنیم اکثر این شرکت‌ها در محدوده زیر ۴ واحد قرار می‌گیرند، که نشانه از با ارزش بودن سهام این شرکت‌ها دارد.

ورود سرخابی‌ها به بورس اشتباه است

اشتیاقی در خصوص واگذاری سهام دو باشگاه فوتبالی استقلال و پرسپولیس در بازار سرمایه گفت: بحث ورود این دوباشگاه به بازار سرمایه با توجه به اینکه صورت‌های مالی آنها شفاف نیست و نمی‌توان جریانات ورود سرمایه به این دو باشگاه را تحلیل کرده از اساس اشتباه است.

وی ادامه داد: همچنین با توجه به زیانی که این دو باشگاه ایجاد می‌کنند، بحث واگذاری آنها تابع عوامل سیاسی است و از نظر اقتصادی مردود به نظر می‌رسد. واگذاری این سهام برای بازار بورس عامل منفی نیست، اما خب خریدارانی که زمزمه تمایل آنها برای انجام این معامله عمده می‌رسد، نیت اقتصادی ندارند و انگیزه آن‌ها به عوامل پشت پرده‌ای برمی گردد.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان تاکید کرد: دیگر سرمایه گذاران بازار سرمایه بجز دو خریدار عمده که مطرح هستند به دلایل ذکر شده تمایلی به خرید این دو باشگاه نشان نمی‌دهند.

لینک کوتاه : https://avayesteghlal.ir/?p=36061

ثبت دیدگاه شما

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.