حذف سرخابی ها به دست کمیته های غیر قانونی + اسناد و مدارک | آوای استقلال
4

حذف سرخابی ها به دست کمیته های غیر قانونی + اسناد و مدارک

  • کد خبر : 19495
  • ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۵
حذف سرخابی ها به دست کمیته های غیر قانونی + اسناد و مدارک
کمیته بدوی صدور مجوز حرفه ای در حالی مدارک استقلال و پرسپولیس را رد کرد که اعضای این کمیته غیرقانونی هستند و مطابق قانون، وقتی کمیته ای اعضایش غیر قانونی باشند، احکامش هم قانونی نیست.

به گزارش آوای استقلال، استقلال و پرسپولیس این روزها به دلیل حذف از آسیا که از داخل ایران طراحی شده شرایط خوبی ندارند و در تدارک شکایت از کنفدراسیون فوتبال آسیا به دادگاه عالی ورزش هستند اما شاید بهتر باشد آنها ابتدا از فدراسیون فوتبال شکایت کنند چرا که هر دو کمیته بدوی و استیناف صدور مجوز حرفه ای غیرقانونی فعالیت کردند.

مطابق اساسنامه و آیین نامه فدراسیون فوتبال، رکن صدور مجوز ماده ۵۸ است. در ماده ۵۸ آمده؛

رکن صدور مجوز متشکل از هیات بدوی و هیات استیناف است که شامل یک رییس، یک معاون و تا سه عضو خواهد بود که به پیشنهاد رییس فدراسیون و با تصویب هیات رییسه فدراسیون منصوب می شوند و هیچ یک از آنها نمی توانند در سایر بخش های فدراسیون، سازمان لیگ و باشگاه ها عضویت داشته یا هیچگونه فعالیتی در آنها داشته باشند.
اما آیا فدراسیون این موارد را در تعیین اعضای کمیته های بدوی و استیناف رعایت کرده است؟ روال این است که رییس فدراسیون باید این اعضا را برای عضویت در کمیته های بدوی و استیناف به هیات رییسه پیشنهاد کند و از آنها مصوبه بگیرد. صرف نظر از این که فدراسیون این روال را طی کرده یا نه، در بند دوم از ماده ۵۸ آمده است؛ هیچ یک از اعضا نمی توانند در سایر بخش های فدراسیون، سازمان لیگ و باشگاه ها عضویت داشته یا هیچگونه فعالیتی در آنها داشته باشند.

سه عضو غیر قانونی در کمیته بدوی
این در حالی است که هم در کمیته بدوی و هم در کمیته استیناف اعضایی هستند که به فدراسیون، سازمان لیگ و باشگاه ها وابستگی دارند.

به طور نمونه؛ حسین آل اسحاق بنا بر حکم صادره رییس سازمان لیگ که نایب رییس فدراسیون است و تصویب هیات رییسه سازمان لیگ، مشاور حقوقی سازمان لیگ و دارای قرارداد رسمی با سازمان است. ضمنا ایشان در دعاوی سازمان لیگ و فدراسیون در قرارداد با اشخاص حقیقی و حقوقی به عنوان داور فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ است که مسولیت ایشان در هیات بدوی به استناد بند دو از ماده ۵٨ غیر قانونی است.

همچنین نیرآبادی عضو هیات بدوی هم مشاور مالیاتی سازمان لیگ است و دارای قرارداد رسمی با پرداخت حق الزحمه مشخص. ضمنا ایشان علاوه بر مشاور مالیاتی سازمان لیگ، رسما مشاور مالیاتی چندین باشگاه لیگ برتری است که منطبق با این بند عضویت ایشان هم غیر قانونی است.

سید کاظم اولیایی هم که سخنگوی کمیته بدوی بود، رییس هیات مدیره پیشکسوتان استقلال است که به ثبت شرکت ها رسیده و به دلیل تعارض منافع عضویت ایشان هم غیر قانونی است.

وقتی سه عضو از ۵ عضو کمیته بدوی غیر قانونی بوده اند، چگونه می توان تصمیم ها و مصوبه های آنها را قانونی تلقی کرد؟

دو عضو غیر قانونی در کمیته استیناف
در کمیته استیناف هم ما شاهد حضور دو عضو غیر قانونی هستیم، داریوش مصطفوی که رییس کمیته استیناف صدور مجوز حرفه ای بود، بر اساس حکم قطعی ارکان قضایی فدراسیون فوتبال در سنوات قبل از هرگونه فعالیت فوتبالی محروم بوده و با توجه به اینکه این حکم هنوز تعدیل یا لغو نشده، مسولیت و حکم صادره ایشان به عنوان عضو کمیته استیناف هم غیر قانونی است.

غلامرضا بهروان هم در زمان عضویت در کمیته استیناف رییس هیات فوتبال مازندران بوده که مستند به بند ۴ از ماده ۵٨ اساسنامه که صراحتا قید شده اعضا نمی توانند در هیچ یک از بخش های فدراسیون، سازمان لیگ و باشگاه ها عضویت داشته و یا هیچگونه فعالیتی در آنها داشته باشند، این موضوع مغایر با قانون است چرا که هیات ها عضو مجمع و نماینده فدراسیون در استان ها هستند!

سرخابی ها با کدام آیین نامه رد شدند؟
اما از این اعضای غیر قانونی که بگذریم در بند چهارم ماده ۵۸ آمده است؛

هیات رییسه فدراسیون، مقررات صدور مجوز باشگاهی را منطبق با الزامات فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا تصویب می کند.
با توجه به تغییر اساسنامه، هیات رییسه باید قبل از هر چیز یک آیین نامه جدید را تدوین می کرد. یعنی ابتدا باید آیین نامه صدور مجوز از سوی کمیته تدوین مقررات فدراسیون منطبق با الزامات کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا تدوین و به تصویب هیات رییسه فدراسیون می رسید که متاسفانه اصلا آیین نامه ای تدوین و تصویب نشده که این خود تخلف جدی است.

حق شکایت برای سرخابی ها
گذشته از این تخلف، همان سه عضو غیر قانونی برای رد تصمیم های کمیته بدوی کافی است. تمام تصمیم های این دو کمیته از درجه اعتبار ساقط و حتی قابل طرح و قابل شکایت در ارکان قضایی است. پرسپولیس و استقلال می توانند این دو کمیته و فدراسیون فوتبال را تحت پیگرد حقوقی و قضایی قرار بدهند. صد البته بعید است این شکایت برای بازگشت دو تیم به آسیا کاربرد داشته باشد چرا که کنفدراسیون فوتبال آسیا تنها شکایت به CAS را می پذیرد و روند شکایت در دادگاه عالی ورزش هم تا حدودی طولانی است و تا حکم صادر شود، لیگ قهرمانان آسیا به نیمه رسیده است! اما کنفدراسیون فوتبال آسیا می تواند به این موضوع ورود کند. باید دید استقلال و پرسپولیس که حالا از آسیا حذف شده اند، موضوع را چگونه پیگیری می کنند؟ این که کمیته ای با اعضای غیر قانونی تشکیل شود و در حالی که تمام فعالیت هایش به دلیل حضور اعضای غیر قانونی، قابل پذیرش نیست، دو باشگاه را حذف کند، از آن دست وقایعی است که نظیرش فقط رد فوتبال ایران پیدا می شود.

مستندات و مدارک

ماده ۵۸ را بخوانید؛ اعضای کمیته بدوی و استیناف نباید در سازمان لیگ، فدراسیون فوتبال و باشگاه ها فعال باشند.

به طور نمونه آل اسحاق، مسئول امور حقوقی سازمان لیگ است و نمی تواند عضو کمیته بدوی باشد.
عضویت کاظم اولیایی در هیات مدیره پیشکسوتان استقلال را هم (اینجا) ببینید. شرکت پیشکسوتان استقلال ایرانیان همان شرکتی است که نقطه مقابل شرکت پیشکسوتان کهن پرسپولیس تشکیل شده، جهانگیر کوثری مدیرعامل آن است، اولیایی رییس هیات مدیره و علی جباری هم نایب رییس هیات مدیره آن … همکاری اولیایی با این مجموعه درست مثل همکاری آل اسحاق و نیرآبادی با سازمان لیگ و حضور همزمان شان در کمیته بدوی مشکل قانونی دارد.

لینک کوتاه : https://avayesteghlal.ir/?p=19495

ثبت دیدگاه شما

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.