رونمایی از آخرین نسخه واگذاری استقلال و پرسپولیس | آوای استقلال
2

رونمایی از آخرین نسخه واگذاری استقلال و پرسپولیس

  • کد خبر : 18981
  • ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۲
رونمایی از آخرین نسخه واگذاری استقلال و پرسپولیس
رئیس سازمان خصوصی سازی کشور در گفتگو با خبرنگاران از طرح جدید دولت برای خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس صحبت کرد و توضیحاتی درباره چگونگی آن ارائه نمود.

به گزارش آوای استقلال، حسین قربان زاده رئیس سازمان خصوصی سازی کشور پس از جلسه ای که با پیشکسوتان استقلال و پرسپولیس در رابطه با مشکلات این دو باشگاه در مسیر خصوصی سازی برگزار کرد، در گفتگو با خبرنگاران اینطور حرف هایش را آغاز کرد و گفت: این دو باشگاه سالیان سال است که در روند خصوصی سازی قرار گرفته اند و بعد از ایرادی که AFC گرفت، تشدید شد تا این دو باشگاه در مسیر خصوصی سازی قرار بگیرند. تمام تلاش ما از دوره جدید این بوده که این دو باشگاه بتواند با حضور کسانی که فعال بوده اند، بازی کرده اند، مدیریت کرده اند، مربیگری کرده اند یا کسانی که به در حوزه حاکمیت شرکتی حضور دارند و در بازار سرمایه هستند، با برآیند نظراتشان به مدل مطلوبی برسد.

او سپس در مورد جلسه توضیح داد: در این جلسه از پیشکسوتان دو باشگاه دعوت کردیم؛ آقای پروین، آقای زرینچه، آقای جباری و آقای عزیزی هم به دلیل سابقه ملی و تاثیری که در فوتبال ایران دارند و پیشنهاداتی که می دانستیم دارند، به جلسه دعوت شدند. جلسه خودمانی خوبی بود و مسائلی مطرح شد که در جلسات رسمی به راحتی بیان نمی شود؛ هم اینکه در جلسه ای با جزئیات موضوع را کارشناسی کردیم و نظراتشان را گفتند. این عزیزان اعتقاد داشتند که این دو باشگاه میراث ملی ایران هستند و نباید خیلی ساده از کنار واگذاری آنها عبور کرد و باید طوری واگذار کرد که سودآوری این دو باشگاه تضمین شود.

رئیس سازمان خصوصی سازی سپس با اشاره به مدل های واگذاری بیان کرد: از این منظر مدل هایی هم پیشنهاد شد. از مدل پیمان مدیریت دو باشگاه که بتوان قراردادی ۲ تا ۴ ساله را با افرادی منعقد کرد که تجربه مدیریت در این دو باشگاه را دارند تا حضور یک سهامدار عمده که با الگوی شرکت هایی مثل فولاد سپاهان، گل گهر، ذوب آهن کار کند.

بخش بعدی صحبت های قربان زاده در رابطه با موضوعات دیگر مطرح شده در جلسه برای درآمدزایی بیشتر استقلال و پرسپولیس بود و او در این رابطه اینطور حرف هایش را از سر گرفت: در کنار تضمین سودآوری، موضوع حق پخش تلویزیونی دو باشگاه بود و همینطور موضوع مربوط به درآمدزایی برند دو باشگاه. بالاخره این دو باشگاه این قابلیت را برای درآمدزایی خیلی خیلی بیشتر دارند و مردم اعتماد دارند. بنابراین اگر بتوانند در فضاهای مختلف کار کنند، می توانند درآمدزایی داشته باشند و به سود آوری کمک کنند و باید در بیزینس پلن دو باشگاه بیاید.

قربان زاده سپس در رابطه با روند خصوصی سازی توضیح داد: صورت های مالی این دو باشگاه تا آخر این هفته باید به ما تحویل داده شود. استقلال این کار را انجام داده و پرسپولیس وعده داده که در روزهای آینده این کار را انجام خواهد داد. در صورت تایید صورت های مالی، مواردی که هیئت پذیرش بورس برایشان تعیین کرده نظیر بیزینس پلن و طرح توجیهی نیز باید مورد بررسی قرار بگیرد. تایید شدن آنها وابسته به این است که سازمان خصوصی سازی و سازمان بورس این موارد را تایید کند و بدین صورت تا ۲۰ درصد می توانیم سهام دار خرد داشته باشیم و به مردم عرضه شود. در کنار آن، مجموعه هایی که در عرصه مدیریت دو باشگاه تجربه دارند، نظیر پیشکسوتان و افرادی که اهلیت شان تایید شده است، می تواند در قالب پیمان مدیریت کار را بگیرند. در کنار این هم بخشی از سهام هم شرکت های عمده هم همانطور که عرض کردم، می توانند متقاضی گرفتن بخش زیادی از سهم پرسپولیس و استقلال باشند.
رئیس سازمان خصوصی سازی سپس با خوش بینی ادامه داد: با این روش دو باشگاه در مسیر واگذاری قرار می گیرند، که هم مشکل AFC و حضور در لیگ قهرمانان برطرف بشود و هم اینکه از حالت مستاصلی که همیشه دارند و دنبال پول هستند، برای دوره بلند مدت حل شود. در کنار این مسائل حاکمیت شرکتی و مدیریت شایسته آنها نیز به اهل واگذار شود. برآیند این مسائل به صورت جزئی در جلسه مطرح شد.

از قربان زاده در رابطه با بدهکاری های کلان دو باشگاه و همکاری که باید از سوی برخی سازمان ها نظیر صدا و سیما و مجلس انجام شود، پرسیدند و رئیس سازمان خصوصی سازی در واکنش به این سوال بیان کرد: خب ببینید این دو باشگاه زیان انباشته دارند. به دلیل اینکه سودشان آنچنان نبوده که هزینه ها را پوشش بدهد و تلبمار شده و تبدیل شده به زیان انباشته. با برخی مربیان و بازیکنان خارجی؛ با بخشی از بازیکنانی؛ بدهی ها در حوزه تجاری و بدهی های مالیاتی و …. مدلی که من عرض کردم کمک می کند بخشی از همین زیان انباشته برطرف شود. البته با آقای صدری و آجورلو جلسه داشتیم که آنها راه کار کاهش این زیان انباشته را در طرح توجیهی ای که به بورس می دهند، عرضه کنند.

رئیس سازمان خصصوی سازی در بخش دیگری از مصاحبه به نقش مجلس در پایان دادن به بحران دو باشگاه پایتخت نشین اشاره کرد و افزود: در این میان مجلس کاری که می تواند بکند، این است که دفاع کند از حقوق دو باشگاه؛ از جمله حق پخشی که عرض کردم. در این موضوع باید سازمان صدا و سیما به تفاهم برسند و ارقامی را در بودجه سال ۱۴۰۱ درج کنند که این ارقام نزدیک به حق قانونی و واقعی دو باشگاه در موضوع حق پخش تلویزیونی باشد.
او در ادامه به نقش دولت در بهبود شرایط استقلال و پرسپولیس پرداخت و گفت: در کنار آن دولت هم چه در قالب وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی سازی و چه در قالب وزارت ورزش باید هم افزایی داشته باشند تا مدل جدید اتفاق بیفتد. حتما آقای سجادی در خصوص مدیریت دو باشگاه و شیوه واگذاری پیمان مدیریت باید نظر نهایی را بدهند. ایشان خیلی تاثیرگذار هستند. در خصوص حقوق مالکانه دو باشگاه وزارت اقتصاد تعیین کننده هستند. این اتفاق باید در تعامل با سازمان خصوصی سازی و باشگاه اتفاق بیفتد و جلساتی که داریم همین مسیر را خواهد داشت.

از قربان زاده به عنوان سوال پایانی در رابطه با شرایط دو تیم پرطرفدار پایتخت پرسیده شد و اینکه آیا هوادارانشان می توانند امیدوار باشند که آنها از رقابت های فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا حذف نخواهند شد. رئیس سازمان خصوصی امیدوارانه به این سوال پاسخ داد و بیان نمود: بله. نامه هایی که ما باید می زدیم و تایید می کردیم را زده ایم. حتی نامه بورسی شدنشان را خودم زده ام و ترجمه شد برای AFC. از زاویه ما این مسیر فراهم شده و بقیه اش به دو باشگاه برمی گردد که بحث صورت های مالی و موارد مورد نظر سازمان خصوصی سازی را انجام بدهند. در آن مدل مطلوب هم واقعا باید همه حاکمیت یعنی دولت، مجلس، صدا و سیما، هیئت مدیره و مدیران دو باشگاه مشارکت داشته باشند.

لینک کوتاه : https://avayesteghlal.ir/?p=18981

ثبت دیدگاه شما

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.