پرسپولیس فقط یک بولینگ بود اما تاج جزو برترین های جهان | آوای استقلال
2
عنایت الله آتشی مطرح کرد؛

پرسپولیس فقط یک بولینگ بود اما تاج جزو برترین های جهان

  • کد خبر : 20925
  • ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۴:۳۴
پرسپولیس فقط یک بولینگ بود اما تاج جزو برترین های جهان
مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال گفت: با توجه به املاکی که از باشگاه استقلال گرفته و یا اشغال شده این مجموعه یک باشگاه متمول ورشکسته است و این قیمت گذاری اصلا واقعی نیست.

به گزارش آوای استقلال، محمدرضامدنی؛ پیرامون انتشار گزارشی از سوی قربانزاده رئیس سازمان خصوصی‌سازی که اعلام کرد کارشناسان دادگستری برای دو باشگاه پرسپولیس و استقلال قیمت های ۳۲۱۰ و ۲۷۸۰ میلیارد تومانی را تعیین کرده‌اند با یکی از مدیران قدیمی باشگاه استقلال در سال های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ماه سال‌ ۵۷ صحبت کردیم.

عنایت الله آتشی از اعضای هیئت مدیره اسبق باشگاه استقلال و مدیرعامل سالهای دور این مجموعه در گفتگو با خبر ورزشی، پیرامون دارایی های باشگاه استقلال از گذشته تا امروز و اتفاقاتی که طی این سالها رخ داده اظهاراتی را مطرح کرد.

خیلی از پیشکسوتان باشگاه استقلال در ارتباط با قیمت گذاری صورت گرفته روی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس درباره ارزش کمتر ۴۳۰ میلیارد تومانی باشگاه استقلال نسبت به پرسپولیس انتقاد کرده اند. نظر شما در این باره چیست؟

اولا باید گفت اصالت باشگاه تاج به ۷۷ سال پیش برمی گردد. در این مدت ۷۷ ساله همیشه استقلال شرایطی داشته که در ورزش این مملکت مطرح بوده است. باشگاه استقلال تنها محدود به فوتبال نمی شد و در رشته های دیگری هم فعالیت داشت و این در دو بخش زنان و مردان بود. زمانی که این باشگاه نامش دوچرخه‌سواران بود و بعد به تاج تغییر پیدا کرد و در نهایت به استقلال رسید، همواره یکی از تغذیه کننده های رشته های مختلف ورزشی بوده است. این یک مورد، مورد دوم این است که در باشگاه استقلال شاخص ترین قهرمان ورزش ایران چه در المپیک و در بازی های دیگر از این باشگاه بوده است .یعنی افتخاراتش تنها به کسب آن دو قهرمانی جام باشگاه‌های آسیا محدود نمی‌شود. بلکه افتخارات زیادی دارد. این هم در ارتباط با افتخارات و منزلت باشگاه استقلال. باشگاهی که نام ایران را بارها در میادین بین‌المللی مطرح کرده است. یکی از همان قهرمان ها نصیری، برومند، در دو و میدانی تیمور غیاثی، رضا انتظاری، جاوید آرا، کشمیر و… خیلی‌های دیگر که من حضور ذهن ندارم.

به یاد دارم زمانی که با مرحوم پرویز ابوطالب درباره باشگاه تاج صحبت شد، ایشان مطرح کردند که در یکی از سال های دهه ۵۰ عنوان شده که باشگاه تاج پس از رئال مادرید کامل ترین باشگاه جهان است. این موضوع را تصدیق می کنید؟

من خودم در آن زمان در باشگاه بودم. این حرفی بود که آقای پله در بازدید از باشگاه تاج در تهران عنوان کرد. زمانی که تیم فوتبال برزیل برای بازی با تیم ایران به کشورمان آمد. پله برای بازدید از باشگاه تاج کنارم بود. وقتی آمد و تاسیسات باشگاه تاج را دیدید تعجب کرد. یکی از مهم‌ترین بخش های باشگاه که باعث تعجب پله شد موزه باشگاه بود که افتخارات زیاد باشگاه را در آنجا می دید. آنجا بود که پله گفت: “باشگاه تاج در ردیف بزرگترین باشگاه های دنیاست”. این حرف را از نظر تاسیسات، امکانات و عناوینی اعلام کرد که باشگاه تاج در دو رشته مردان و زنان به دست آورده بود.

درباره سرمایه های ملکی باشگاه توضیحی می دهید؟

حالا برویم سراغ سرمایه‌ها و دارایی های باشگاه استقلال. این افرادی که آمده اند و قیمت روی این باشگاه گذاشتند قطعاً آگاهی از املاک باشگاه استقلال ندارند. من یکی یکی آنها را برایتان شرح می دهم. مهمترین ساختمان باشگاه تاج مقابل پارک امین الدوله در میدان بهارستان روبروی بیمارستان طرفه است. دو ساختمان بزرگ که یکی از آنها را سازمان تربیت بدنی گرفت و یکی دیگر را هم سازمان انقلاب اسلامی برای خودش برداشت. ساختمان بزرگی که زیر آن چندین مغازه بزرگ تجاری قرار دارد که به لحاظ موقعیت تجاری در شرایط فوق العاده خوبی است.

اگر قیمت این مغازه ها را تخمین بزنند قطعاً این اعداد و ارقام تغییر خواهد کرد. مورد دوم باشگاه دیهیم است که آن هم مانند باشگاه مرکزی امکانات بسیار زیاد و بالایی داشته. علاوه بر این باشگاه افسر در محله نازی آباد تهران است که این فقط سه باشگاه بزرگ بود که متعلق به استقلال است. باشگاه دیگر باشگاه تنیس ونک است که تاسیسات و زمین‌های زیاد مربوط به این باشگاه در موقعیتی که امروز در شهر تهران قرار گرفته خدا می داند چه ارزشی دارد. غیر از آن در محدوده قنبرآباد هم یک زمین فوتبال و یک باشگاه کوچک دیگر است که آن هم متعلق به باشگاه تاج بوده است. این به لحاظ تاسیسات ورزشی در تهران بود اما تاج در کرج هم یک اردوگاه داشت که در ابتدای جاده چالوس قرار دارد. در همان ورودی جاده چالوس، سمت راست. در بهترین موقعیت جغرافیایی که آن هم واقعاً امروزه قیمتی بسیار بالا خواهد داشت. در بهترین نقطه. علاوه بر این در محله چهارراه کالج (خیابان حافظ) هم باشگاه یک ساختمان داشت بر خیابان اصلی به نام ۸۵-۸۵ در چندین طبقه که آن هم در موقعیت فوق العاده خوبی قرار داشت. علاوه بر این در همان محل فروشگاه تاج هم بود که دونبش سر چهارراه کالج قرار داشت. یک فروشگاه بزرگ و عظیم که فروشگاه مخصوص تاج بود.

همسر مرحوم پورحیدری در صحبت با خبر ورزشی اعلام کردند که باشگاه ورزشی حجاب در حدفاصل خیابان بلوار کشاورز و فاطمی هم به باشگاه تاج تعلق داشته. این موضوع هم درست است؟

بله! حالا به بخش ورزش بانوان برسیم. در خیابان حجاب تاسیسات عظیم اداری و ورزشی، سالن چند منظوره و استخر مخصوص بانوان ساخته شده بود.

علاوه بر این ساختمان روبروی آن هم، چندین زمین به نام باشگاه تاج بود. مضاف بر اینکه پمپ بنزین تاج هم متعلق به مرحوم خسروانی بود. در واقع تا پیش از اتفاقات مربوط به زمان انقلاب ما چهل و چهار سند منگوله دار ملکی متعلق به باشگاه تاج در دفتر باشگاه داشتیم که بخشی از آنها به باغ و املاک و مستغلات دیگر در شمال کشور و یا در دیگر شهرستانها مربوط میشد.

ما در بحرین و ترکیه هم شعبه داشتیم. آنهایی که این قیمت گذاری را انجام داده‌اند اگر فقط همین ها را جزو املاک و مستغلات باشگاه استقلال محسوب کنند قیمت این باشگاه چندین و چند برابر این قیمت ارزش خواهد داشت. به اعتقاد من با باشگاه پرسپولیس فقط یک بولینگ بود که اگر قیمتی روی این باشگاه گذاشته شده به همان بولینگ محدود می شود که آن هم در اختیار بنیاد مستضعفان قرار گرفت. بنابراین این قیمتگذاری ها اشتباه است و باید بررسی دقیق‌تری روی این موضوع انجام شود. باید شرایطی به وجود بیاید تا واقعیت‌ها روی کاغذ بیاید و املاکی که مورد اشغال قرار گرفته در اختیار باشگاه استقلال قرار بگیرد. علاوه بر این قدمت باشگاه استقلال هم نسبت به باشگاه پرسپولیس خیلی بیشتر است. این ارزش گذاری بر چه اساسی بوده را نمی دانم. ولی اگر افتخارات، قدمت، املاک و ویژگی‌های دیگر این دو باشگاه را کنار هم بگذاریم قیمت باشگاه استقلال خیلی بیشتر از باشگاه پرسپولیس خواهد بود. حاضرم در هر شرایطی آقایان کارشناس را راهنمایی کنم تا در قیمت گذاری به عدد و رقم درست تری دست پیدا کنند.

آقای آتشی! این چهل و اندی سندی که شما درباره‌اش صحبت کردید امروزه کجاست؟ دست چه کسی است؟

اول باید بگویم به طور دقیق ۴۴ سند بود که من تا زمانی که پس از انقلاب در باشگاه مسئولیت داشتم این چهل و چهار سند را حفظ کردم اما زمانی که به آنجا حمله شد و ساختمان باشگاه تاج به عنوان خانه جاسوسی دوم آمریکا اشغال شد همه اموال باشگاه را بردند. در موزه باشگاه یک خنجر طلایی که حدود یک متر طول داشت و متعلق به مرحوم خسروانی بود آن را هم بردند. این خنجر هدیه به تیم تاج بود که در موزه نگهداری می شد اما حالا کسی نمیداند کجاست! یک جام بزرگ به عنوان جام شاهپسند در باشگاه نگهداری می‌شد که حدود یک متر و نیم ارتفاع داشت. وقتی پله این جام را دید از بزرگی اش تعجب کرد.

حسن روشن در گفت و گو با خبر ورزشی اعلام کرد باشگاه تاج در شهر لندن انگلیس هم و املاکی دارد. این موضوع را تایید می کنید؟

باشگاه لندن ملک شخصی تیمسار خسروانی بود که من نمی‌دانم جزو املاک باشگاه تاج به حساب می آید یا نه. برای نمونه در امارات هم ملکی بوده ولی آنچه که من می توانم تایید کنم این است که در بحرین و ترکیه املاکی به نام باشگاه تاج وجود داشته و هنوز هم هست.

فرشید سمیعی معاونت حقوقی باشگاه استقلال اعلام کرده خود و مجموعه حقوقی باشگاه تلاش می‌کند تا املاک باشگاه استقلال را به این مجموعه برگرداند. شما فکر می‌کنید تا چه اندازه در این امر موفق خواهد شد؟
نمی‌تواند این کار را انجام بدهد. اینها شعار است. اولین کسی که این باشگاه را گرفت خود وزارت ورزش یا همان سازمان تربیت بدنی است بعد هم مراکز دیگر که در شروع انقلاب تازه روی کار آمده بودند.

همان ساختمان پارک امین الدوله که یک طبقه اش کارگزاری بود، یک طبقه اش مجله بود و یک طبقه دیگرش اتاق های مختلف اداری برای کارهای باشگاه و انبار بزرگ که در نهایت یکی از آقایان که آن زمان در باشگاه بود از ترس یا هر چیز دیگری وقتی وارد باشگاه شدند همه اسناد و مدارک را در اختیار آنها قرار داد. اما موضوع دیگر در رابطه با باشگاه تاج محیط آنجا بود. محیطی که قهرمانان بنام از این باشگاه به بیرون آمدند.

در رشته‌هایی مثل کشتی، وزنه برداری، دوچرخه‌سواری، بوکس، والیبال، بسکتبال، تنیس، شنا، دو و میدانی و… اینها همه سرمایه های ورزشی این مملکت بودند که پس از اتفاقات مربوط به آن زمان همگی از بین رفتند. من سه سال شبانه روز تلاش کردم تا همین حداقل امکانات را برای باشگاه استقلال حفظ کنم. روزهای سختی را پشت سر گذاشتم و به شدت مورد هجمه آقایان قرار گرفتم. در صورتی که من فقط تلاشم برای حفظ محیط ورزشی بود. خیلی از آنها را با دعوا، خیلی ها را با رفاقت و دوستی و هر طور بود سعی کردم به باشگاه برگردانم اما انبارهای ساختمان‌های باشگاه استقلال تبدیل شده بود به انبار مهمات و اسلحه! در همین باشگاه حجاب فردی به نام میرزایی مدت ها در آنجا سیاه‌جامگان را تمرین می داد و تبدیلش کرده بود به محلی برای ورزشهای رزمی! در نهایت هم سازمان تربیت‌بدنی آنجا را گرفت. این که مسئول حقوقی باشگاه به این راحتی گفته این املاک را به استقلال برمی گردانیم فقط شعار است.

با این شرایط که می‌گویید قطعاً ارزش باشگاه استقلال به بیش از ۱۰ یا شاید ۲۰ هزار میلیارد افزایش پیدا می کند؟

من قیمت نمی توانم بگویم. من برای همین زمین باشگاه تنیس یک ماه با ژاندارمری درگیر بودم و آخر سر، کارم به دفتر بنی صدر کشید. آنجا توضیح دادم که این مکان یک محیط ورزشی بوده که ژاندارمری هم در کنارش قرار گرفته بوده است ولی حالا ژاندارمری آمده آنجا و زاغه مهمات درست کرده است. رسماً آنها را محکوم کردم ولی باز هم در نهایت کاری از پیش نبردم چون تنها بودم. پس از من هم مدیران دیگری که آمدند تلاشی برای حفظ املاک باشگاه استقلال نکردند. اگر هرکدام از آن املاک برای استقلال حفظ شده بود امروز باشگاه خیلی بیش از اینها دارایی داشت.

در واقع می توانم به این شکل بگویم که باشگاه استقلال یک متمول ورشکسته است. برای این که همه چیزش را از این باشگاه گرفتند و ساقطش تشکر کرده اند. این باشگاه هفده رشته ورزشی داشت در دو بخش زنان و مردان، اما امروز تنها محدود شده به یک تیم فوتبال. تیم فوتبالی که همواره کاسه گدایی دستش گرفته و آن را جلوی اسپانسرها دراز می کند. به خدا قسم این باشگاه متمول بوده و سرمایه هنگفتی داشت. ضمن اینکه این باشگاه ردیف حقوقی هم داشت.

چطور؟

در سازمان برنامه و بودجه برای باشگاه تاج ردیف حقوقی در نظر گرفته شده بود. زمانی که من این باشگاه را دوباره سرپا کردم سالی ۲۰۰ هزار تومان آن زمان ردیف بودجه داشت اما آقایان آن را هم به حساب تربیت بدنی ریختند و اضافه کردند به بودجه خودشان تا از همان زمان باشگاه استقلال وابسته به سازمان تربیت بدنی شود. علاوه بر اینها باشگاه تاج چندین و چند دستگاه اتومبیل سواری و مینی بوس هم داشت. وانت سواری داشت. اما بعد از اینکه من از باشگاه رفتم همه را بذل و بخشش کردند و به دیگران دادند. میدانم‌که ماشین خود تیمسار خسروانی که یک تویوتای خاص سفارشی بود را به تربیت بدنی مازندران بخشیدند. اینها همه جزو اموال باشگاه تاج بود. سه سال شبانه روز قد علم کردم و جلوی بخشی از این بذل و بخشش ها را گرفتم اما امروزه عده ای پیدا شده اند و تازه می گویند دلشان برای استقلال می سوزد در حالی که زمانی که انقلاب شد تا یک سال از ۱۰ کیلومتری باشگاه تاج هم رد نمی شدند چون می ترسیدند که انگ تاجی بودن را به آنها بزنند.
آن زمان چه افرادی کنارتان بودند؟

منصور پورحیدری هم در آن زمان کنار من بود. مهندس حسین بهرام صفت هم با ما بود که او هم جزو قهرمانان والیبال بود و خیلی تلاش کرد. آقای سروش پَرسنگی به عنوان خزانه دار بودند که من او را هم از تربیت بدنی آوردم. آقای علی ابوطالب خدا بیامرز بود که من او را در باشگاه دیهیم مشغول به کار کردم. علی اکبر رضایی فر هم به همین صورت بود که همین حالا هم در فدراسیون فوتبال مشغول است. ایشان را هم من از تربیت بدنی آوردم. آقای حسین حسینی را برای خدمات آوردم. خانم عزت غریبان به عنوان کمیته بانوان کنار من بودند. هیچکدام از این افراد در آن سالها حقوق نمی‌گرفتند و همه روی عشق و علاقه شان به تاج کار می کردند چون خودشان تاجی بودند. خدا شاهد است در آن سه سال تا پول قند و چای و بیسکویت و شیرینی که ارباب رجوع وارد اتاق می شد و جلویش می گذاشتم را خودم از جیب می‌دادم. حقوق نمی گرفتیم، هیچ کدام مان. چون به این باشگاه عشق می ورزیدیم و علاقه داشتیم. باشگاه سینما و سالن آمفی تئاتر داشت ولی وقتی متولی ورزش کشور خودش اولین نفر ساختمان باشگاه تاج را گرفت دیگر چه توقعی می‌توان داشت؟ ساختمانی که فقط حیاطش به تنهایی به اندازه دو زمین ورزشی است…! خلاصه این که باشگاه استقلال را به این طریق ورشکست کردند.

لینک کوتاه : https://avayesteghlal.ir/?p=20925

ثبت دیدگاه شما

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.