مقصران حذف سرخآبی‌ها از لیگ قهرمانان آسیا؛ بی‌تدبیری و کرسی‌های بی فایده | آوای استقلال
4

مقصران حذف سرخآبی‌ها از لیگ قهرمانان آسیا؛ بی‌تدبیری و کرسی‌های بی فایده

  • کد خبر : 19045
  • ۱۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۹
مقصران حذف سرخآبی‌ها از لیگ قهرمانان آسیا؛ بی‌تدبیری و کرسی‌های بی فایده
در ماجرای حذف سرخآبی‌های پایتخت از لیگ قهرمانان آسیا، مدیران پیشین باید پاسخگو باشند، چرا که محصول امروز، ماحصل بذر دیروز بوده است.

به گزارش آوای استقلال، با وجود اینکه انتظار رسمی شدنش را داشتیم اما بازهم خبری بود تلخ و ناامیدکننده. کنفدراسیون فوتبال آسیا دفاعیات انجام شده از سوی باشگاه‌های استقلال، پرسپولیس و گل‌گهر را قبول نکرد و این سه تیم از حضور در لیگ قهرمانان آسیای در سال ۲۰۲۲ محروم شدند.

چندی پیش بود که AFC با ارسال نامه‌ای بلند بالا و چند صد صفحه‌ای به فدراسیون فوتبال ایران از ابهامات زیاد پرونده سرخآبی‌های پایتخت و گل‌گهر سیرجان در مسیر دریافت مجوز حرفه‌ای‌سازی خبر داد و مهلتی پنج روزه برای دفاع داد. مشکلات پیش رو آنقدر بزرگ بود که مشخص بود باید منتظر حذف نمایندگان کشورمان باشیم. مسائل مالیاتی، مالکیت مشترک و بدهی‌های داخلی و خارجی مهمترین موانع بودند.

تلاش‌هایی صورت گرفت. وزیر ورزش و جوانان ورود کرد و حتی مالکیت ۲ باشگاه نیز قرار شد به وزارتخانه‌های دیگر سپرده شود اما هیچکدام برای حل مشکل سرخآبی‌ها کافی نبود. کنفدراسیون فوتبال آسیا زیر بار دفاعیات نرفت و امروز (جمعه) خبر رسمی حذف پرسپولیس، استقلال و گل‌گهر سیرجان از لیگ قهرمانان اعلام شد.

به محض شنیدن این خبر نام‌ها و چهره‌های زیادی جلوی چشم مخاطبان فوتبال و دوست‌داران این ۲ تیم قرار گرفتند. مصطفی آجورلو و مجید صدری چند ماه قبل بود که با صراحت اعلام کردند مشکل ۲ باشگاه حل شده و هر ۲ تیم مجوز حرفه‌ای را دریافت کرده‌اند. سیدشهاب‌الدین عزیزی خادم هم در جلسات حاضر بود و او هم بر این ماجرا صحه گذاشت. اعضای کمیته صدور مجوز حرفه‌ای از جمله داریوش مصطفوی به عنوان رییس و کاظم اولیایی به عنوان عضو، بارها مصاحبه کردند. آنها از رادیو به تلویزیون می‌رفتند و تیتر روزنامه‌ها و سایت‌ها و خبرگزاری‌ها را نیز از دست نمی‌دادند. ادعاهای عجیب مطرح می‌کردند و تنها کاری که انجام نمی‌دادند تلاشی بود برای حل مشکلات.

مهدی تاج به عنوان تنها عضو ایرانی و موثر در کنفدراسیون فوتبال آسیا به عنوان نایب رییس در این مدت می‌توانست حداقل تلاشی را جهت حل مشکلات انجام دهد اما یا تلاشی صورت نگرفت یا اگر هم شد کافی و موثر نبود؛ مثل همیشه. البته که این مشکلات برای امروز و دیروز و این چند ماه نبود. باید خیلی زودتر به آنها رسیدگی می‌شد. برخی از این مشکلات محصولاتی بودند که بذر آن‌ چند سال پیش ریخته شده بود. وزیر قبلی ورزش و جوانان، مدیران عامل پیشین سرخآبی‌های پایتخت و دیگر مدیرانی که نقشی پررنگ در این ناکامی دارند، باید پاسخگو باشند.

به هر ترتیب این اتفاق رخ داد و پرسپولیس و استقلال در این فصل از رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا حاضر نیستند و گل گهر هم که می‌توانست جایگزین آنها باشد نیز فرصت بزرگ به دست آمده را از کف داد. اما این اتفاق جدید و تازه‌ای در فوتبال آسیا نیست. بارها شاهد این قضیه بوده‌ایم که باشگاه‌های مختلف آسیایی از کشورهایی نظیر ژاپن، عربستان و … در به دست آوردن مجوز حرفه‌ای ناکام بودند و حتی از مسابقات حذف هم شدند، ولی با حل مشکلات به صورت ریشه‌ای و در کمال صداقت به مسیر حرفه‌ای بازگشتند. می‌توان از این شکست درس گرفت و به سمت موفقیت حرکت کرد. می‌توان با صداقت مشکلات استقلال و پرسپولیس چه در بحث مالکیتی و چه در ماجراهای مالی را مرتفع نمود تا دیگر چنین بحرانی گریبانگیر ۲ باشگاه مردمی و پرطرفدار نشود.

در سال ۲۰۱۸ ۲ باشگاه النصر و الاتحاد عربستان به دلیل صادر نشدن مجوز حرفه‌ای از لیگ قهرمانان آسیا حذف شدند. النصر در سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ تا نزدیکی‌های فینال پیش رفت. سوریه تا سال قبل نماینده‌ای در لیگ قهرمانانِ چند سال گذشته نداشت ولی حالا نماینده‌اش توانسته مجوز حرفه‌ای را کسب کند. در همین فصل چند کشور دیگر از جمله ترکمنستان، عراق، اردن و عربستان نمایندگانی داشتند که نتوانستند مجوز حرفه‌ای را کسب کنند. اما تاریخ نشان می‌دهد که این باشگاه‌ها توانستند مشکلات را خیلی سریع رفع و رجوع کنند و برای فصل بعد بدون مشکل به مسابقات ورود کنند. امید می‌رود این اتفاق برای سرخآبی‌های پایتخت و همچنین گل‌گهر سیرجان رخ دهد و خیلی زود نکات منفی موجود در پرونده این باشگاه‌ها از بین برود تا در فصل ۲۰۲۳ شاهد حضورشان در لیگ قهرمانان آسیا باشیم.

لینک کوتاه : https://avayesteghlal.ir/?p=19045

ثبت دیدگاه شما

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.