به گزارش آوای استقلال، تکلیف تبلیغات محیطی لیگ بیست و یکم در نهایت بدون برگزاری مجمع سازمان لیگ فوتبال مشخص شد و استقلال و پرسپولیس حق تبلیغات محیطی بازیهای خانگیشان را در اختیار گرفتند. تبلیغات محیطی در مدل جدیدش به سه بخش باشگاه استقلال، باشگاه پرسپولیس و باقی باشگاههای لیگ برتری تقسیم شده است.
جدای از بحث نحوه تغییر رویه در تبلیغات محیطی که با ورود مراجعی بالاتر از فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ اتفاق افتاد، بحث دیگری که وجود دارد، سهم سازمان لیگ از این راه درآمدزایی است. چرا که باشگاههای استقلال و پرسپولیس به سازمان لیگ فوتبال اعلام کردند که حاضرند ۳۰ درصد از درآمد تبلیغات محیطیشان را به سازمان لیگ بدهند، یعنی بالاتر از سهمی که سازمان لیگ قبلا از آن بهره میبرد.
سوالی که میخواهیم مطرح کنیم، این است که پیش از این سهم سازمان لیگ فوتبال از تبلیغات محیطی چقدر بوده است؟ طبق ادعای صادق درودگر، مدیر امور تبلیغات سازمان لیگ فوتبال در گفتوگویی تلویزیونی، سهم این سازمان قانونا ۲۵ درصد است و سرخابیها میخواهند پنج درصد بالاتر از آن به سازمان لیگ بدهند.
ابهام میزان سهم سازمان لیگ جایی به وجود میآید که متوجه میشویم قبلا اعداد دیگری راجع به سهم این سازمان اعلام شده بود.
ماجرا به فصل ۹۸-۹۷ (لیگ هجدهم) برمیگردد که سازمان لیگ فوتبال تا حدودی شفاف بود و حداقل در مورد مبلغ توافق شده با شرکت همکارش توضیح میداد. در آن فصل، کف درآمد تبلیغات محیطی ۸۵ میلیارد تومان اعلام و در جلسه توجیهی مربوط به آن سهم طرفین مشخص شد.
پیرو اطلاعات آن جلسه باشگاهها ۸۰ درصد، فدراسیون فوتبال ۱۰ درصد، هیاتهای فوتبال سه تا پنج درصد و سازمان لیگ پنج درصد از تبلیغات محیطی سهم میبردند. به عبارتی سهم فدراسیون فوتبال، سازمان لیگ و هیاتهای فوتبال روی هم ۲۰ درصد و سهم سازمان لیگ ۵ درصد اعلام شده بود.
با این حال اکنون سازمان لیگ ادعای سهم ۲۵ درصدی از تبلیغات محیطی دارد که موضوع عجیبی است. حتی اگر منظور مسئولان سازمان لیگ از سهمشان را مجموع سهم این سازمان، فدراسیون و هیات فوتبال در نظر بگیریم، باز هم اختلاف پنج درصدی وجود دارد.
شاید این اختلاف پنج درصدی در نگاه اول ناچیز به نظر برسد اما وقتی بحث حداقل ۱۰۰ میلیارد تومان در میان است، پنج درصد معادل پنج میلیارد تومان میشود. به همین دلیل سازمان لیگ فوتبال باید در مورد سهم واقعیشان از تبلیغات محیطی طبق آییننامه شفافسازی کند و اگر تغییری از سال ۹۷ تاکنون رخ داده، اعلام کند. ضمن این که باید شفافسازی شود که در فصول نوزدهم و بیستم لیگ برتر سهم سازمان لیگ از تبلیغات محیطی چقدر در نظر گرفته شده است.