قنبرزاده:از حق پخش تلویزیونی و تبلیغات محیطی نباید به سادگی عبور کرد | آوای استقلال
1
امیدوارم مشکلات سرخابی‌ها یک بار برای همیشه حل شود

قنبرزاده:از حق پخش تلویزیونی و تبلیغات محیطی نباید به سادگی عبور کرد

  • کد خبر : 16356
  • ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۲
قنبرزاده:از حق پخش تلویزیونی و تبلیغات محیطی نباید به سادگی عبور کرد
مدیرعامل سابق باشگاه نفت تهران درباره مجوز حرفه‌ای تیم‌ها و همین طور مباحث مربوط به خصوصی‌سازی و تبلیغات محیطی باشگاه‌ها صحبت‌های ویژه‌ای را داشت.

به گزارش آوای استقلال، منصور قنبرزاده، مدیرعامل سابق باشگاه نفت تهران، با اشاره به ماجرای اخیر در خصوص مجوز حرفه‌ای برای تیم‌های ایرانی حاضر در لیگ قهرمانان گفت: در مورد بحث مجوز حرفه ای حدود یک دهه است که afc برای کلیه باشگاه های آسیا که لیگ حرفه ای دارند یک استانداردی را تعریف کرده که شامل مسائل حقوقی، مالی، مدیریتی، فنی و زیرساختارهای ورزشی است و معیارها و شاخصهای بسیار متعددی دارد. شاید در ابتدای کار و در سال های اولیه afc انتظار نداشت که همه موارد ظرف یکی دو سال اجرایی شوند و طبیعی هم بود که تحقق این موارد در یک پروسه زمانی کوتاه امکان‌پذیر نباشد ولی به هر شکل هر سال انتظار است که شرایط بهتر شود. به طور مثال در بحث حقوقی بسیاری از باشگاه های ما مشکل داشتند و وضعیت مالکیت و سهام باشگاه ها خیلی روشن و شفاف نبودند و خیلی از آنها مشکلات خود را حل کردند. در وضع زیرساخت ها هم به همین گونه و در بحث مسائل مالی و اداری هم به همین شکل که آرام آرام یک مقداری وضعیت بهتر شد ولی در شرایط فعلی afc در این زمینه سخت‌گیرانه تر کار را دنبال کرده است. البته شاید واژه سخت‌گیرانه در این مورد درست نباشد، بلکه باید بگوئیم بر اساس اصول استاندارد عمل می کند و باشگاه هایی که می خواهند برای باشگاه های آسیا بروند باید آن استاندارد لازم را داشته باشند. به طور مثال اگر ما استانداردهای لازم را در مسائل مالی داشتیم و شفافیت مالی و تعهداتی که ایجاد می کنیم قابلیت اجرا داشته باشد قاعدتا نباید این‌همه پرونده محکومیت در CAS و فیفا داشته باشیم. اینها مطالبی هستند که باشگاه ها درگیر آن هستند تا پروسه خصوصی سازی به صورت عملیاتی و اجرایی واقعا انجام نشود.

او در ادامه تاکید کرد: یک پوسته ای را برای باشگاه ها درست کرده ایم که بتوانیم یک سری مجوز را بگیریم ولی صورت مساله را اصلاح نکرده ایم و نتیجه آن این می شود که در حال حاضر این چالش برای باشگاه های ما به وجود بیاید. در چنین شرایطی باید یک بار برای همیشه این موضوع تعیین تکلیف شود.

مدیرعامل سابق باشگاه نفت در خصوص وضعیت سرخابی‌ها در این ماجرا تصریح کرد: در خصوص دو باشگاه بزرگ پرسپولیس و استقلال باید بگویم afc هم روی این باشگاه ها نظر ویژه دارد چرا که این دو باشگاه به دلیل ظرفیت ها و طرفداران پرشماری که دارند هم در بحث مارکتینگ و هم در بحث کیفی بودن برگزاری مسابقات یک برند برای آسیا محسوب می شود و طبیعی است که afc یک نظر ویژه ای روی آنها داشته باشد و تاکید کند که این دو باشگاه خود را به استانداردسازی نزدیک تر کنند. در این راستا سال‌هاست که قرار است وضعیت حقوقی این دو باشگاه پرطرفدار مشخص شود که متاسفانه به دلیل سهل انگاری و یا محدودیت هایی که وجود داشته این پروسه زمان بر شده است. شما توجه داشته باشید که در حال حاضر مجمع این دو تا باشگاه، یک سیستم است و وزارت ورزش و وزیر محترم ورزش هم رئیس مجمع این دو باشگاه محسوب می شود و در واقع مالکیت آنها برای وزارتخانه است که این به لحاظ حقوقی با قوانین وضع شده مغایرت دارد و معیارها و شاخصهایی که afc مشخص کرده در تناقض است. در واقع اولین آیتمی است که در بحث مالیکت برای این دو باشگاه مشکل ایجاد می شود. سال ها است که قرار است این باشگاه ها واگذار شوند و بحث بورس را مطرح کردند و وزیر قبلی وزارت ورزش هم گفت که ما مسائل این ها را حل کردیم و به بورس می رود و قرار بود سال گذشته اجرایی شود و مصوبه هیات وزیران را داشته اولی عملا این کار اجرایی نشد که امیدواریم توسط وزارت ورزش در دولت جدید این مساله برای همیشه حل و فصل شود. طبیعی است که این دو باشگاه اگر بخواهند واگذار شوند باید به دو باشگاه سودده تبدیل شوند اما در حال حاضر این باشگاه ها بدهی های زیاد دارند و صورت های مالی هنوز مشخص نیست. بحث بدهی های مالیاتی دارند که حساب هایشان را مسدود و طبیعی است که معیارهای لازم برای رفتن به بورس را نداشته باشند و در چنین وضعیتی می طلبد که متولیان ورزش کشور و فراتر از آن، باید بگوییم که دولت و مجلس یک عزم جدی برای رفع این مشکل داشته باشند.

سرپرست سابق دبیرکلی فدراسیون گفت: معتقدم آن لایحه‌ای که دولت تحت عنوان نظام باشگاه داری در کشور در دوره قبل به مجلس داد و مغفول ماند را باید اجرایی کنند تا این مساله به شکل ریشه ای حل شود. با توجه به اولتیماتوم اخیر AFC راه گریزی نیست و باید فدراسیون، وزارت ورزش و مدیران باشگاه ها بنا به اختیارات و قدرت اجرایی خود شرایط را برای دریافت مجوز حرفه ای برای باشگاه ها فراهم سازند و توجه داشته باشیم یک ماه از فرجه زمانی سه ماهه ای که برای این کار به ما داده شده، گذشته است.

مدیرعامل پیشین باشگاه نفت در مورد مباحث مطرح شده در خصوص تبلیغات محیطی خاطرنشان کرد: در مورد بحث تبلیغات محیطی اتفاقات خوبی افتاد و باشگاه ها هم یک جلسه مفصلی را با آقای بهاروند برگزار کردند. این جلسه در حضور تعدادی از باشگاه ها و اعضای هیات رئیسه سازمان لیگ برگزار شد و در واقع یک کارگروهی بود که روی این مساله کار کرد. در بحث تبلیغات محیطی یک بسته پیشنهادی از سوی باشگاه استقلال و باشگاه پرسپولیس ارائه شد که بسته‌های که روی میز آمد یک جهش قابل توجهی را در این زمینه ایجد می کند اما اینکه ضمانت اجرایی آن به چه شکل باشد و اطمینان حاصل شود که قابلیت اجرا دارد، اینها مباحثی بود که مفصل در مورد آن بحث شد و قرار شد که تمام مواردی که مورد سوال هیات رئیسه و کارگروه بود از سوی باشگاه استقلال که پیشنهاد دهنده بسته بود پاسخ داده شود و مدارک و مستندات و تضامین لازم ظرف چند روز آینده تحویل داده شود. اگر این بسته عملیاتی شود یک جهشی در بحث بودجه باشگاه ها و درآمد از محل تبلیغات محیطی خواهد شد.

او در مورد حق پخش تلویزیونی هم گفت: در بحث پخش تلویزیونی هم که جامعه ورزش گلایه‌مند هستند چرا که به‌رغم اینکه در سال گذشته در بودجه مصوب مجلس شورای اسلامی با ۷۰ درصد برای صدا و سیما و ۳۰ درصد برای باشگاه‌ها در نظر گرفته شده اما همان ۳۰ درصد را هم به باشگاه‌ها ندادند. ما اگر بخواهیم به استانداردسازی برسیم یکی از مولفه‌های اقتصادی خصوصی سازی همین پخش تلویزیونی است که نزدیک ۶۰-۷۰ درصد درآمد باشگاه های کشورهای دیگر چه کشورهای همجوار ما و چه کشورهای اروپایی و آسیای شرق کلا از محل پخش تلویزیونی است که متاسفانه سبد باشگاه های مان عدد صفر است.

لینک کوتاه : https://avayesteghlal.ir/?p=16356

ثبت دیدگاه شما

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها