استراتژی ویژه فرهاد برای شکار الاهلی | آوای استقلال
2

استراتژی ویژه فرهاد برای شکار الاهلی

  • کد خبر : 1221
  • ۲۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۴:۲۹
استراتژی ویژه فرهاد برای شکار الاهلی
استقلال مقابل الاهلی یک شب بسیار خوب را پشت سرگذاشت و حالا می توانیم ادعا کنیم ریسک های فرهاد مجیدی در این بازی با پاداش های خوبی رو به رو شده...

تیم های استقلال و الاهلی از ساعت ۰۰:۴۵ به مصاف هم رفتند و این دیدار با نتیجه ۵-۲ به نفع استقلال به پایان رسید.

‌ استقلال مقابل الاهلی به یک پیروزی پرگل دست یافت و آبی ها شروع بسیار قدرتمندی در این بازی ها داشتند.

فرهاد مجیدی در دیدار امشب تیمش را با سیستم ۲-۴-۴ روانه میدان کرد و این تصمیم به نوعی غیرمنتظره بود چرا که فرهاد مجیدی کارش را در این فصل با سیستم ۱-۲-۳-۴ آغاز کرد و سه پیروزی را هم با همین چیدمان کسب کرد ولی مقابل پیکان در آخرین بازی لیگ برتری با سیستم ۲-۴-۴ مقابل پیکان موفق به گل زنی نشد و بازی با نتیجه ۰-۰ به پایان رسید.

با توجه به این سیستم،‌ نحوه چیدمان هافبک های تیم و شعاع حرکتی فولبک ها باید بگوییم فرهاد مجیدی در این دیدار ریسک های بزرگی کرد.

آمار بازی

بررسی ترکیب استقلال

در بازی امروز رشید مظاهری درون دروازه استقلال ایستاد. عارف غلامی و سیاوش یزدانی زوج خط دفاعی استقلال در این بازی را تشکیل دادند. از زمان ورود فرهاد مجیدی به استقلال،‌ سیاوش یزدانی به یک از پای ثابت های ترکیب استقلال تبدیل شده و تنها یک بازی را آن هم به دلیل محرومیت از دست داد.

بخش اصلی و قابل توجه ترکیب استقلال در این دیدار میانه میدان بود. جایی که هروویه میلیچ،‌ مدافع چپ تیم در پست هافبک بازی کرد و سعید مهری که قبل از این دیدار تجربه ای به عنوان یار ثابت با پیراهن استقلال نداشت،‌ به عنوان یکی از هافبک ها وارد زمین شد. (فرشید اسماعیلی،‌ مسعود ریگی،‌ هروویه میلیچ و سعید مهری هافبک های استقلال در این دیدار بودند)

در بازی مقابل پیکان داریوش شجاعیان در ترکیب حضور داشت اما این بازیکن قبل از بازی امشب به دلیل مصدومیت تیم را همراهی نکرد تا فرهاد مجیدی مجبور شود یک بازیکن را جایگزین او کند. سعید مهری،‌ مهدی مهدی پور و آرش رضاوند گزینه های در دسترس مجیدی برای پر کردن جای خالی داریوش شجاعیان بودند با توجه به جنگندگی و تجربه رضاوند شاید منطقی به نظر می رسید این بازیکن جای شجاعیان را بگیرد اما این اتفاق نیفتاد…

ارسلان مطهری و مهدی قائدی نیز زوج خط حمله استقلال را در این دیدار تشکیل دادند. در بازی مقابل پیکان مجیدی ارسلان و شیخ را همزمان بازی داد و بازخورد مثبتی از این انتخاب دریافت نکرد. ارسلان مطهری و شیخ دیاباته دو مهاجم با قدرت تمام کنندگی بالا هستند که شکل بازی شان در برخی زمینه ها به هم شباهت دارد و حضور مهدی قائدی به جای یکی از این دو مهاجم می تواند توازن را در ترکیب تیم رعایت کند. چیزی که امروز اتفاق افتاد و شیخ نیمکت نشین شد.

خط میانی استقلال؛ نمایش درخشان اسماعیلی

مسعود ریگی مثل دیدار های گذشته وظایف تخریبی را برعهده داشت و هنگام بازیسازی بین دو مدافع استقلال قرار می گرفت. سعید مهری،‌ میلیچ و فرشید اسماعیلی شرکت فعال تری در حملات تیم داشتند و جا عوض کردن های پیاپی این بازیکنان به شدت مدافعان الاهلی را آزار می داد. فرشید اسماعیلی در این دیدار خطاهای زیادی را متحمل شد و همین قضیه نشان از حضور این هافبک در مناطق مهم و حساس زمین مثل zone 14 است. بدون اغراق امروز شاهد درخشان ترین بازی فصل فرشید اسماعیلی بودیم. فرشید در این دیدار گل اول تیمش را هم به ثمر رساند.

نقشه حرارتی فرشید اسماعیلی در بازی مقابل الاهلی،‌تصویر نشان دهنده این است که فرشید هم حضور فعالی کنار ارسلان به عنوان زوج داشته است و هم در نقش یک هافبک در زمین حضور داشته است.

استقلال در فاز دفاع به آرایش ۲-۴-۴ یا ۱-۴-۱-۴ به خود می گرفت و در برخی مقاطع مهدی قائدی هنگام دفاع به سمت چپ زمین می رفت و فرشید اسماعیلی نیز کنار ارسلان مطهری به دنبال بازپس گیری توپ بود.

آمار فرشید اسماعیلی در دیدار امشب

شعاع حرکتی پر ریسک فولبک های استقلال

یکی از نکات بسیار مثبت استراتژی های فرهاد برای این دیدار،‌ شعاع حرکتی بسیار مناسبی بود که برای مدافعان کناری اش انتخاب کرده بود.

از همان ابتدای بازی محمد نادری و وریا غفوری هنگام حملات نفوذ می کردند و هم باعث ایجاد برتری عددی می شدند و هم خودشان را به خوبی در موقعیت قرار می دادند اما قضیه در سمت راست استقلال کمی پیچیده تر بود. شاید هنگام تماشای بازی در مقاطعی از بازی،‌ هروویه میلیچ را در راست دفاع راست می دیدید و حتی روی صحنه ای هم که این بازیکن پنالتی داد به عنوان دفاع راست برای توپ گیری جلو رفت اما اصل قضیه این بود که با توجه به نفوذ های وریا غفوری در صحنه هایی که بازیکنان الاهلی ضدحمله می زدند و وریا هم به دلیل نفوذهایش جا می ماند،‌ میلیچ جایش را پر می کرد و در طول بازی همکاری این دو بازیکن موقعیت های خوبی را برا استقلال خلق کرد. البته این نفوذ ها برای استقلال در بازی های بعدی می تواند دردسر ساز شود و کافی است یک ناهماهنگی پیش بیاید تا تیم از این نفوذ ها در دفاع ضربه بخورد. البته باید برای این تصمیم کادرفنی استقلال را را تحسین کنیم به دلیل این که هنگام نفوذ فولبک ها یکی از هافبک ها یا مهاجمان استقلال روی half space  ها قرار می گرفت و همین باعث می شد تا مدافعان الاهلی فشرده تر شوند و فضا برای فولبک های استقلال به وجود بیاید. در آغاز نیمه دوم و نیمه اول استقلال با جدیت تمام این استراتژی را اجرا کرد و توانست دروازه تیم عربستانی را باز کند.

نقشه حرارتی محمد نادری که نشان دهنده نفوذ های پر تعداد این بازیکن در طول بازی است.

استقلال اگر بتواند این برتری عددی را در بازی های آینده در کنار برتری از لحاظ کیفی و برتری از لحاظ موقعیت رعایت کند به یک تیم ترسناک در فاز ایجاد موقعیت تبدیل می شود. (تعریف انواع برتری در فوتبال) اما آبی های پایتخت هنوز مشکلاتی دارند که می تواند در دیدار های بعدی برای این تیم دردسر ساز شود. کافسی است آن لححظه ای را به یاد بیاورید که رشید مظاهری با کمک تیرک توپ را در آغوش گرفت. اگر آن توپ گل می شد بازی همان جا ۳-۳ می شد و استقلال به سرنوشت تراکتور دچار می شد چرا که شب گذشته تراکتور هم دو گل از رقیبش پیش بود و ترکیبش را دفاعی نکرد و استقلال هم امشب هنگامی که دو گل از رقیب پیش بود ترکیبش را هجومی تر کرد و به نظر ریسک بسیار با ارزشی بود که استقلال را به گل های چهارم و پنجم رساند.

در چنین مواقعی سرمربی باید تکلیفش را مشخص کند و قدرت تصمیم گیری داشته باشد. اگر می خواهد نتیجه را حفظ کند سریعا در صورت نیاز مهره دفاعی اضافه کند و اگر قصد حمله کردن دارد می تواند مهره هجومی را به تیم اضافه کند اما باید به این نکته هم توجه کند اگر مهره هجومی را وارد زمین کرد و تیمش ناخواسته در لاک دفاعی فرو برود در خوش بینانه ترین حالت یکی از بازیکنانش که مهاجم است را از جریان بازی خارج می کند. در دربی مشابه این اتفاق برای استقلال رخ داد و این تیم پس از این که شیخ دیاباته را وارد زمین کرد همه چیز را از دست داد و هیچ بهره ای هم از شیخ نبرد. تعویض های تیم نباید روی موج احساسات باشد…

تعویض های کادرفنی استقلال در این دیدار بسیار به جا بود. فراز و فرهاد می دانستند که از تعویض های شان چه می خواهند. همان طور که پیش بینی می شد سعید مهری نتوانست بیشتر از ۴۵ دقیقه در زمین دوام بیاورد و آرش رضاوند جایگزین این بازیکن شد که هم از لحاظ جنگندگی یکی از بازیکنان برتر استقلال است و هم این فصل تجربه های ارزشمندی در ترکیب استقلال کسب کرده. ورود شیخ دیاباته آن هم زمانی که تیم ۱-۳ جلو بود کار بسیار پر ریسکی بود و این تعویض باعث شد تا پایان بازی هر سه مهاجم تیم در ترکیب حضور داشته باشند ولی در هر صورت استقلال توانست گل های بعدی را به ثمر برساند.

شاید تنها ایرادی که می شود امشب از استقلال گرفت،‌ نحوه یارگیری مدافعان این تیم روی ارسال های بلند است. آبی ها در چند صحنه روی ارسال های بلند و ضربات شروع مجدد لغزش داشتند و روی همین قضیه گل دوم را دریافت کردند. استقلال حالا که راه گل زدن را پیدا کرده باید خط دفاعی اش را مستحکم تر کرده تا در بازی های بزرگ به مشکل نخورد.

استقلال امشب الاهلی را در هم کوبید و با این ترکیب جذاب می تواند ماجراجویی طولانی در این فصل از رقابت های لیگ قهرمانان ۲۰۲۱ داشته باشد. تجربه و توانایی فنی فراز کمالوند در استفاده از سیستم های مختلف و کاریزما و قدرت رهبری فرهاد مجیدی فضای خوبی را بر استقلال حاکم کرده است.

لینک کوتاه : http://avayesteghlal.ir/?p=1221

برچسب ها

ثبت دیدگاه شما

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.