مهدی پاشازاده:استقلال می تواند با زیرکی به عنوان صدرنشین صعود کند | آوای استقلال
2

مهدی پاشازاده:استقلال می تواند با زیرکی به عنوان صدرنشین صعود کند

  • کد خبر : 2647
  • ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۰
مهدی پاشازاده:استقلال می تواند با زیرکی به عنوان صدرنشین صعود کند
اگر دو بازی آینده (با الاهلی عربستان و الشرطه عراق) را ببریم، مطمئنا شانس زیادی برای صعود به مرحله حذفی داریم، هرچند کسب ۶ امتیاز این شانس را هم می‌دهد

مهدی پاشازاده مدافع سابق استقلال در خصوص شرایط آبی پوشان در لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۱، برخی اتفاقات از جمله جدایی او از ماشین‌ سازی و انتخاب چوکای تالش برای ادامه فعالیت سرمربیگری صحبت کرد. گفتگوی مهدی پاشازاده را در ادامه می خوانید:

چطور شد که بیشتر از چند هفته در ماشین‌ سازی دوام نیاوردید و چه عواملی باعث شد از این تیم جدا شوید؟ هرچند همه می‌ دانند در این تیم تبریزی شرایط امسال پایدار نیست.

بله، درست است. البته قرار بود شرایط پایدار شود اما این اتفاق نیفتاد و درواقع طبق صحبت‌هایی که قبلا انجام دادیم و قرار بود اقداماتی انجام شود، این امر محقق نشد و درمجموع حمایت‌هایی که باید، صورت نگرفت و به همین خاطر من از این تیم جدا شدم. در هر صورت طبق صحبت‌های اولیه که انجام داده بودیم، باید پشتیبانی خوبی از تیم صورت می‌گرفت تا به این وسیله بتوانیم بازیکن جذب کنیم یا از لحاظ مالی به تیم و بازیکنان تزریق مناسب صورت بگیرد اما درنهایت هیچ‌کدام از این اتفاقات رخ نداد و زمانی هم که این موضوع رخ نداد و حرف‌هایی که زدیم به آنها عمل نشد، دیگر دلیلی ندیدم در هر شرایطی بمانم، چون آدمی نیستم که در هر شرایطی بمانم و کار کنم که مثلا با خودم بگویم چون لیگ برتر است پس بمانم و با هر وضعیتی کار کنم.

درست می‌ گویید اما یک‌ سری مسائل را می‌ توان از قبل پیش‌ بینی کرد. شما پیش‌ بینی نکرده بودید که در ماشین‌ سازی اتفاقات خوبی رخ نخواهد داد؟

وقتی من مستقیم با مالک باشگاه صحبت کردم و قول دادند اتفاقاتی بیفتد اما این اتفاقات نیفتاد، من دیگر چه بگویم. پیش‌ بینی برای موقعی هست که می‌ گویند بیا می‌ خواهیم این کار را انجام بدهیم اما اینجا به ما قول دادند در غیر این‌ صورت دیوانه نبودم که بخواهم با این شرایط به تبریز بروم.

چند هفته‌ ای که در تبریز بودید، فضا را چطور دیدید؟ فکر می‌ کنید ماشین‌ سازی در لیگ برتر بماند؟

الان نمی‌ دانم وضعیت این تیم چطور است اما فکر نکنم با این شرایطی که هست، این تیم ماندگار شود. وقتی حمایتی نشود معلوم است از حالا این تیم چه سرنوشتی خواهد داشت.

در حالی به چوکای تالش رفتید که به نظر می‌ رسد این تیم به‌ تازگی پایگاه خوبی برای مربیان استقلال شده است.

این موضوع خیلی جای بحث ندارد، چون به‌ طور مثال دو سه سال پیش آقای فرشاد پیوس که پرسپولیسی هستند، اینجا کار می‌ کردند. در هر صورت تعداد مربیان استقلالی در حال‌ حاضر بیشتر و مشخص است که این اتفاق یعنی حضور متعدد مربیان استقلالی را در تیم‌ های مختلف شاهد باشیم. با این‌ حال دلیل انتخاب خود من به‌ عنوان سرمربی چوکا این بود که با مدیریت صحبت‌ های لازم را انجام دادیم و قرار است از این تیم حمایت لازم بشود تا بتوانیم یک‌ سری کارهای لازم را انجام دهیم تا ان‌ شاءالله تیم را در لیگ دسته اول با یک رتبه خوب نگه داریم.

علی لطیفی در حالی از این تیم استعفا داد که در یک مصاحبه اعلام کرده بود قول تعداد محدودی امتیاز را داده بوده و این امتیازات را هم کسب کرده اما در ادامه توقعات بیشتر و این موضوع باعث شد استعفا بدهد. این هم از آن موارد نباشد که شما پیش‌ بینی‌ اش را نکرده باشید و اتفاقات دیگری بیفتد.

پیش‌ بینی ما در حال‌ حاضر ماندن در لیگ دسته اول است، آن هم با یک رتبه مناسب؛ یعنی اگر قرار است با رتبه چهاردهم در لیگ بمانیم، مطمئنا رتبه دهم را هدف قرار داده‌ ایم. در خصوص اظهارات آقای لطیفی هم من حرفی ندارم و این اظهارات به خودشان مربوط است و من نمی‌ توانم درباره او نظری بدهم که بگویم این حرف درست است یا غلط. آقای لطیفی نظراتش را مطرح کرده و من اصلا نباید درمورد آن حرف بزنم، چون منظور وی بنده نبودم و باشگاه را گفته‌ اند و خود باشگاه اگر نظری دارد باید این سوال را از آنها بپرسید.

شرایط چوکا از لحاظ فنی، امکانات و مسائل مالی چطور است؟

حتما شرایط خوب نبوده که این تیم در حال‌ حاضر چنین وضعیتی دارد و در کورس نیفتادن قرار گرفته و قطعا یک‌ سری مشکلات وجود داشته و دارد. اما الان بخش خصوصی وارد شده و یک‌ سری امکانات را به وجود آورده و مطمئنا بخش خصوصی هم با نتایج دلگرم می‌ شود و این یک امر منطقی است. ان‌ شاءالله بتوانیم نتایج خوبی را کسب کنیم تا در ادامه بخش خصوصی بهتر بتواند سرمایه‌ گذاری کرده و برای این کار دلگرم‌ تر شود و این اتفاق هم خواهد افتاد.

در خصوص تعدد مربیان استقلالی صحبت کردید. این موضوع در آینده به ضرر استقلال است یا به سود این تیم؟ این در حالی است که حدود دوسوم تیم‌ های لیگ برتر در حال‌ حاضر از سرمربیان استقلال بهره می‌ برند.

قطعا این موضوع به ضرر استقلال نخواهد بود، چراکه وقتی مربیان استقلالی زیاد باشند گزینه انتخاب سرمربی برای استقلال در فصول آینده بین مسئولان باشگاه و تصمیم‌ گیران امر مطمئنا بیشتر و راحت‌ تر خواهد شد. در هر صورت این هم یک اتفاقی است که افتاده و این نسل جدید مربیان استقلالی بیشتری را معرفی کرده، شاید ۱۰ سال دیگر مربیان پرسپولیس بیشتر شوند و یا ۵ سال دیگر این تعداد مساوی شود. در مجموع این اتفاق خاصی نیست که بخواهیم خیلی درمورد آن صحبت کنیم. بالاخره یک اتفاقی است که افتاده و فوتبالی هم محسوب می‌ شود و در یک جو فوتبالی محقق شده، این‌ طور نیست که ما بخواهیم مربی استقلالی تولید کنیم که درباره‌ اش تحلیل کنیم. به نظر من این امر خیلی جای بحث ندارد، چون بی‌ اهمیت است.

فکر نمی‌ کنید یک مقدار در این سال‌ های اخیر انگار خون مربیگری بیشتری در رگ‌ های استقلالی‌ ها جاری شده؟

نمی‌شود این موضوع را این‌طور عنوان کرد که مربیگری در خون است، چون معتقدم آدم باید این شغل را دوست داشته باشد. خیلی‌ها مربیگری را دوست دارند و خیلی‌ها هم دوست ندارند، همان‌طور که بسیاری از بازیکنان در ادامه مسیر فوتبال خود اصلا به‌سمت مربیگری نرفته و مشاغل دیگر را انتخاب می‌کنند.

رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا را حتما تماشا کرده‌اید. استقلال از ۴ بازی فعلا ۷ امتیاز کسب کرده و شانس خوبی برای صعود دارد. خیلی‌ها از این نمایش آبی‌پوشان راضی هستند و خیلی‌های دیگر هم برخی انتقادات را به این تیم در این رقابت‌ها نسبت می‌دهند، ازجمله اینکه دفاع استقلال در فصل جاری لیگ قهرمانان تا اینجای کار ناامیدکننده ظاهر شده است. ارزیابی کلی‌تان از این چهار دیدار استقلال تا اینجای رقابت‌ها چیست؟

به نظر من استقلال در این چهار بازی خوب نتیجه گرفته است، شاید اگر قبل از شروع مسابقات می‌گفتیم که مثلا تیم چهار بازی را به این نحو بازی کرده و این امتیازات به دست می‌آید، همه می‌گفتند خیلی هم خوب است و مشکلی نیست اما در فوتبال اشتباهاتی رخ می‌دهد، هرچند یک مقدار اشتباهات فردی خط دفاعی استقلال نه‌تنها در این رقابت‌ها بلکه در مسابقات لیگ نیز زیاد بوده است. این درحالی است که در این مدت همه را عوض کردند و همه را گذاشتند و همه مدل چیدند اما باز هم همه یک‌سری اشتباهات را مکرر انجام دادند اما این ذات فوتبال است. البته حتما می‌توان با کار کردن و تمرکز بیشتر این اشتباهات را کاهش داد و یا دیگر شاهد تکرار آنها نبود، خیلی مهم است که یک‌سری اشتباهات در فوتبال تکرار نشود.

اشتباهاتی که در دو بازی با الدحیل بیشتر به چشم آمد.

بله، من نقطه تاریک این موضوع را گل زدن بازیکنی می‌بینم که به‌تنهایی ۵ گل زده است، آن هم درحالی‌که می‌دانیم آن بازیکن خطرناک است. به‌طور مثال خود من مقابل علی دایی پنج یا شش دربی بازی کردم و می‌دانستیم که علی دایی بهترین گلزن پرسپولیس است و ذاتا مهاجم خطرناکی به شمار می‌رود و تمام تمرکز خود را در دربی‌ها می‌گذاشتیم تا علی دایی به استقلال گل نزند. به نظر من می‌شد اینجا هم با تدابیر بهتر مهاجم گلزن الدحیل (اولونگا) را به هر نحوی مهار کرد اما برخی مواقع اتفاقاتی می‌افتد که دیگر دست کادرفنی نیست و یا یک‌سری اشتباهات فردی به وجود می‌آید که نمی‌توان دیگر کاری کرد. البته فشردگی بازی‌ها هم تاثیرگذار بوده و نمی‌توان خیلی روی بحث تمرکز بازیکنان کار کرد، چراکه وقت و زمان کافی برای برخی مسائل وجود ندارد اما باز هم این نقطه تاریک در کارنامه خط دفاعی استقلال وجود دارد.

شما به‌عنوان یکی از بهترین مدافعان تاریخ باشگاه استقلال مشکل کار خط دفاع این باشگاه را درحال‌حاضر در کجا می‌بینید؟

همه مسائلی که در بالا گفتم، تاثیرگذار هستند اما مهاجم الدحیل در هر دو بازی رفت و برگشت وقتی به استقلال گل می‌زند یعنی یک‌سری مسائل سر جای خود نیستند. درمجموع معتقدم که در جاگیری‌ها مشکل داریم و مدافعان یک‌سری قواعد دفاعی را رعایت نکردند اما مشکل اصلی در جاگیری‌ها بوده، به‌طور مثال وقتی روی ضربه ایستگاهی الدحیل مهاجم آنها کاملا بدون یارگیری و خالی روی تیر دو قرار می‌گیرد و به‌راحتی ضربه سر زده و گلزنی می‌کند، این موضوع نشان می‌دهد که مدافعان در جاگیری مشکل دارند.

یک‌سری صحبت‌ها و انتقادات درخصوص محمد دانشگر می‌شود که چرا درحالی‌که این بازیکن می‌توانست به استقلال کمک کند، به‌همراه آبی‌پوشان به عربستان نرفت.

باید این مورد را به‌عهده باشگاه بگذاریم و نباید در آن دخالت کنیم و نظر بدهیم. این موضوع نظر کادرفنی و باشگاه بوده که دانشگر نباشد و باید به آن احترام بگذاریم. من نمی‌گویم مقابله با بازیکن‌سالاری بلکه به‌خاطر نظم و انضباطی که به وجود آمده، باید به نظر کادرفنی احترام بگذاریم. هرچند اگر دانشگر بود، شاید وضعیت بهتر بود. بااین‌حال شاید هم اگر او بود، این گل‌ها را باز هم می‌خوردیم. اما در وهله اول باید نظم و انضباط به وجود بیاید.

فکر می‌کنید استقلال بتواند از گروه خود صعود کند؟

اگر دو بازی آینده (با الاهلی عربستان و الشرطه عراق) را ببریم، مطمئنا شانس زیادی برای صعود به مرحله حذفی داریم، هرچند کسب ۶ امتیاز این شانس را هم می‌دهد که ان‌شاءالله نیم‌نگاهی هم به صدرنشینی داشته باشیم و بتوانیم به‌عنوان صدرنشین گروه راهی مرحله بعدی بشویم. به نظر من گل‌های زده استقلال به نفع این تیم شده و اگر هم قرار باشد بین سه تیم دوم برتر راهی مرحله حذفی بشویم این موضوع یعنی تعداد زیاد گل‌های زده و تفاضل گل بیشتر به سود آبی‌پوشان است.

یک مقدار هم درمورد فدراسیون فوتبال و شرایط تیم ملی صحبت کنیم.

خیلی خبری ندارم، ان‌شاءالله که موفق باشند. امیدوارم فدراسیون جدید بتواند با راهکارهایی که دارد، موفق عمل کند؛ به‌طور مثال شفاف‌سازی را الگو قرار داده و مردم را از کم و کیف کار باخبر کند و در جریان امور قرار بدهد. ان‌شاءالله طوری باشد که پست‌هایی هم که افراد می‌گیرند هم حق‌شان باشد و درمجموع این اتفاقات و جریاناتی که رخ می‌دهد، بحق باشد.

شاید پرداختن به این موضوع که نتوانستیم برای تیم ملی و نمایندگان فوتبال کشورمان در آسیا میزبانی را بگیریم یک مقدار اتفاق ناامیدکننده‌ای باشد، هرچند انتخاب‌هایی هم که برای سمت‌های مختلف صورت می‌گیرد اصلا موجه به نظر نمی‌رسد و یک مقدار انتخاب‌ها همه را شوکه کرده است.

من چه چیزی بگویم فدراسیون باید درمورد این مسائل توضیح بدهد. بالاخره این کسانی که انتخاب شدند هم از دوستان ما هستند. هرچند آینده مشخص می‌کند کدام انتخاب درست بوده، کدام انتخاب درست نبوده است.

تیم ملی ایران می‌تواند به مرحله بعدی مقدماتی جام‌جهانی صعود کند؟

کار تیم ملی واقعا سخت است. اما ا‌ن‌شاءالله که این اتفاق بیفتد و باز هم در جام‌جهانی حاضر باشیم.

لینک کوتاه : http://avayesteghlal.ir/?p=2647

ثبت دیدگاه شما

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.