استقلال و پرسپولیس در یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا؟ | آوای استقلال
2

استقلال و پرسپولیس در یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا؟

  • کد خبر : 1852
  • ۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۵
استقلال و پرسپولیس در یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا؟

نیمی از بازی های مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا برگزار شد و حالا می توانیم تصور بهتر و واضح تری برای مسابقات یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان داشته باشیم. البته هنوز هر تیم ۳ بازی باید انجام دهد اما در اینجا تنها نحوه برخورد تیم ها با هم در مرحله یک هشتم را توضیح می […]

نیمی از بازی های مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا برگزار شد و حالا می توانیم تصور بهتر و واضح تری برای مسابقات یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان داشته باشیم. البته هنوز هر تیم ۳ بازی باید انجام دهد اما در اینجا تنها نحوه برخورد تیم ها با هم در مرحله یک هشتم را توضیح می دهیم و کمی هم سعی می کنیم که این بازی ها را پیش بینی کنیم.

دور رفت مرحله گروهی رقابت های لیگ قهرمانان آسیا به پایان رسید و هر تیم ۳ بازی انجام داد. در این بین نمایندگان ایران نتایج خوبی گرفتند و تا این لحظه هر ۴ تیم ایرانی شانس این را دارند که صدرنشین گروه خود باشند یا حداقل به عنوان تیم دوم به مرحله بعد صعود کنند.

با توجه به اینکه مسابقات لیگ قهرمانان آسیا امسال ۴۰ تیمی شده اند، نحوه برگزاری مسابقات و صعود تیم ها به مرحله یک هشتم نهایی نیز عوض شده است. ما قبلا ۸ گروه داشتیم که از هر گروه ۲ تیم صعود می کردند، اما حالا ۱۰ گروه داریم که ۵ گروه مربوط به غرب هستند و ۵ گروه هم مربوط به شرق. از هر دو سوی، ۸ تیم صعود می کنند. تیم های صدرنشین هر گروه و ۳ تیم برتر از میان ۵ تیمی که در جایگاه دوم قرار گرفتند.

پیش از آنکه نحوه برخورد تیم ها در مرحله یک هشتم نهایی را بررسی کنیم، بهتر است ۵ جدول گروه منطقه غرب را ببینیم.

گروه A

گروه B

گروه C

گروه D

گروه E

حالا به نحوه برخورد تیم ها در مرحله یک هشتم نهایی می پردازیم. در مرحله یک هشتم نهایی از هر منطقه ۵ تیم صدرنشین و ۳ تیم دوم داریم و برخورد این ها به هم نه با قرعه کشی انجام می شود و نه با فرمول همیشگی که طبق یک قاعده تیم های اول با تیم های دوم برخورد کنند. با توجه به تعداد تیم ها، قطعا ۲ تیم صدرنشین به هم برخورد می کنند و ۳ تیم دیگر، با ۳ تیم رده دومی دیدار می کنند. اما نحوه برخورد این تیم ها چگونه است؟ باید گفت که تا روز آخر مشخص نیست که دقیقا بازی های یک هشتم چگونه برگزار می شوند. چون تیم های دوم تعیین کننده خواهند بود که به چه صورت در یک هشتم نهایی تیم ها برابر حریف خود قرار بگیرند. قرار است ۳ تیم برتر دوم از ۵ گروه به مرحله بعد راه پیدا کنند، این یعنی ۱۰ احتمال ممکن. حال طبق جدول زیر، در سمت چپ، ۱۰ احتمال ممکن را می بینید و در ستون های بعدی، می بینید که در هر احتمال، هر تیمی مقابل چه حریفی قرار خواهد گرفت.

احتمال تیم های دوم صعود کننده صدرنشین A صدرنشین B صدرنشین C صدرنشین D صدرنشین E
۱ ۲A / 2B / 2C ۱B* ۱A ۲A ۲B ۲C
۲ ۲A / 2B / 2D ۱D ۲D ۲A ۱A* ۲B
۳ ۲A / 2B / 2E ۱E ۲E ۲A ۲B ۱A*
۴ ۲A / 2C / 2D ۱C* ۲D ۱A ۲A ۲C
۵ ۲A / 2C / 2E ۲C ۲E ۱E* ۲A ۱C
۶ ۲A / 2D / 2E ۲D ۲E ۲A ۱E* ۱D
۷ ۲B / 2C / 2D ۲D ۱C* ۱B ۲B ۲C
۸ ۲B / 2C / 2E ۲C ۱E ۲E ۲B ۱B*
۹ ۲B / 2D / 2E ۲D ۱D* ۲E ۱B ۲B
۱۰ ۲C / 2D / 2E ۲D ۲E ۱D* ۱C ۲C

نکته: اگر یک تیم صدرنشین به یک تیم رده دومی برخورد کند، تیم صدرنشین میزبان است و اگر دو تیم صدرنشین با هم روبرو شوند، تیمی که علامت * دارد، میزبان است.

برای اینکه بهتر این قضیه را درک کنید، یک مثال می زنیم:

مثال: اگر نتیجه بازی های دور برگشت مشابه نتیجه بازی های دور رفت باشد، یک هشتم نهایی چگونه خواهد بود؟

طبق جداول بالا، الهلال عربستان، الشارجه امارات، الدحیل قطر، النصر عربستان و پرسپولیس ایران به عنوان تیم های صدرنشین به مرحله بعد صعود خواهند کرد.

همچنین سه تیم برتر دوم، تیم های استقلال ایران، فولاد ایران و آلمالیق ازبکستان خواهند بود. یعنی تیم های دوم گروه های C/D/A. با این حساب در جدول احتمالات، احتمال شماره ۴ فعال خواهد شد و شاهد چنین بازی هایی خواهیم بود:

  • الهلال عربستان – الدحیل قطر (میزبان الدحیل)
  • الشارجه امارات – فولاد ایران (میزبان الشارجه)
  • النصر عربستان – آلمالیق ازبکستان (میزبان النصر)
  • پرسپولیس ایران – استقلال ایران (میزبان پرسپولیس)

اما فوتبال هست و هزار اتفاق. تا آخرین هفته رقابت های لیگ قهرمانان آسیا، ممکن است اتفاقات زیادی رخ دهد و جداول تغییرات زیادی به خود ببینید.

اما بیاییم، با توجه به نتایجی که در دور رفت دیدیم، حدس بزنیم که در مرحله یک هشتم نهایی چه اتفاقی برای نمایندگان ایران (در صورت صعود) رخ خواهد داد.

پیش بینی

با توجه به امتیازات، و قدرت تیم های گروه D و C به نظر می رسد که دو تیم از ۳ تیم دوم برتر که قرار است راهی مرحله یک هشتم نهایی شوند، از گروه های C و D باشند. حال با توجه به این پیش بینی، در جدول احتمالات، ردیف های ۴، ۷ و ۱۰ فعال می شوند. حال با توجه به این ردیف ها، بیایید ببینیم که نمایندگان ایران در صورت صعود به عنوان تیم اول یا دوم، با کدام تیم ها روبرو می شوند.

* فرض: اگر ۲ تیم از ۳ تیمِ دومِ برتر از گروه های C و D باشند.

  • حریف استقلال در صورت صدرنشینی: تیم اول گروه A، تیم اول گروه B یا تیم اول گروه D
  • حریف استقلال در صورت صعود به عنوان تیم دوم: در هر سه حالت، تیم اول گروه E

  • حریف تراکتور در صورت صدرنشینی: تیم دوم گروه D، تیم اول گروه C یا تیم دوم گروه E
  • حریف تراکتور در صورت صعود به عنوان تیم دوم: صدرنشین گروه D

  • حریف فولاد در صورت صدرنشینی: تیم دوم گروه A، تیم دوم گروه B یا تیم اول گروه C
  • حریف فولاد در صورت صعود به عنوان تیم دوم: تیم اول گروه B و در دو حالت نیز تیم اول گروه A

  • حریف پرسپولیس در صورت صدرنشینی: در هر سه حالت، تیم دوم گروه C
  • حریف پرسپولیس در صورت صعود به عنوان تیم دوم: تیم اول گروه B

همانطور که مشاهده می کنید، در صورتی که فرض ما درست باشد، استقلال در صورت صدرنشینی به یکی از تیم های صدرنشین برخورد می کند و در صورتی که دوم شود به تیم صدرنشین گروه پرسپولیس می خورد. این یعنی اینکه احتمال وقوع دربی تهران در آسیا بسیار زیاد است. در هر صورت استقلال در مرحله یک هشتم نهایی کار سختی دارد.

در ادامه، می بینید که اگر پرسپولیس به عنوان تیم اول صعود کند، احتمالا با تیم دوم گروه استقلال بازی می کند اما اگر به عنوان تیم دوم صعود کند، در صورت صحیح بودن فرض ما، باید با تیم اول گروه B بازی کند که شاید دیداری آسان تر برای سرخ ها باشد.

در هر صورت تمام این ها فرض و احتمال است. باید یک هفته دیگر منتظر باشیم و ببینیم که بازی ها به چه شکل خواهد بود و تیم ها چه عملکردی خواهند داشت.

زمانبندی

مرحله یک هشتم نهایی:

  • ۱۳ و ۱۴ سپتامبر ۲۰۲۱ / ۲۲ و ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ (به صورت تک بازی)

مرحله یک چهارم نهایی: 

  • ۲۷ و ۲۸ سپتامبر ۲۰۲۱ / ۵ و ۶ مهر ۱۴۰۰ (به صورت تک بازی)

مرحله نیمه نهایی:

  • ۱۹ و ۲۰ اکتبر ۲۰۲۱ / ۲۷ و ۲۸ مهر ۱۴۰۰ بازی رفت
  • ۲۶ و ۲۷ اکتبر ۲۰۲۱ / ۴ و ۵ آبان ۱۴۰۰ بازی برگشت

فینال:

  • ۲۱ نوامبر ۲۰۲۱ / ۳۰ آبان ۱۴۰۰ بازی رفت
  • ۲۷ نوامبر ۲۰۲۱ / ۶ آذر ۱۴۰۰ بازی برگشت

همانطور که مشخص است، فاصله زیادی بین بازی های گروهی و حذفی برقرار است و تیم های ایرانی و رقبایشان می توانند در پنجره نقل و انتقالات تابستانی فعالیت کنند و قوی تر یا ضعیف تر شوند و تیم ها از مرحله گروهی تا مراحل حذفی مطمئنا تغییرات زیادی خواهند داشت.

لینک کوتاه : http://avayesteghlal.ir/?p=1852

ثبت دیدگاه شما

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.