گل هایی که خیلی زود پر پر شد! | آوای استقلال
2

گل هایی که خیلی زود پر پر شد!

  • کد خبر : 1839
  • ۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱:۴۰
گل هایی که خیلی زود پر پر شد!
نحوه برخورد کادرفنی تیم با شکست مقابل الدحیل می تواند سرنوشت آبی های تهران را در ادامه تورنومنت مشخص کند...

دور رفت مرحله گروهی رقابت های لیگ قهرمانان ۲۰۲۱ برای استقلال به پایان رسید وحالا  این تیم در رتبه دوم گروه مرگ حضور دارد. نحوه برخورد کادرفنی تیم با شکست مقابل الدحیل می تواند سرنوشت آبی های تهران را در ادامه تورنومنت مشخص کند…

تیم های استقلال و الدحیل امشب از ساعت ۲۲:۱۵ به مصاف هم رفتند و این بازی با برتری ۴-۳ الدحیلی ها به پایان رسید.

استقلال در شرایطی پا به میدان گذاشت که از دو بازی قبلی خود ۶ امتیاز را کسب کرده بود و با ۸ گل زده در دو بازی عنوان بهترین خط حمله رقابت ها را به یدک می کشید. آبی های تهران در این بازی تغییرات قابل توجهی را نسبت به دیدار های گذشته در ترکیب خود تجربه کردند. استقلال در دو بازی اول به نوعی بازی را با سیستم ۲-۴-۴ آغاز کرده بود اما در این دیدار، با بازی دادن همزمان به شیخ دیاباته،‌ ارسلان مطهری و مهدی قائدی سیستم این تیم  به یک سیستم سه مهاجمه تغییر کرده بود. آبی های تهران در این بازی با سیستم ۱-۳-۲-۴ وارد میدان شدند و هنگام دفاع به آرایش های ۲-۴-۴ و ۱-۴-۱-۴ تغییر سییستم می دادند. البته مقاطعی از بازی هم بود که استقلال ۳-۳-۴ بازی می کرد.

در این بازی مثل دو بازی قبلی رشید مظاهری درون دروازه استقلال ایستاد و جلوتر از او سیاوش یزدانی و حسین مرادمند زوج خط دفاعی استقلال را تشکیل دادند. آبی های تهران به دلیل لغزش عارف غلامی در چندین صحنه مقابل الاهلی از این بازیکن ناراضی بودند اما شاید با عملکرد امروز محمدحسین مرادمند که به نوعی نقش به سزایی را در زیباتر کردن گل های الدحیل داشت، هم خلا محمد دانشگر در تیم را حس کردند و هم در مورد نیمکت نشین شدن عارف غلامی تجدید نظر کردند.

محمد نادری و احمد موسوی امروز به ترتیب دفاع چپ و راست استقلال را تشکیل دادند. مسعود ریگی، آرش رضاوند و فرشید اسماعیلی هافبک های استقلال در این بازی بودند. مهدی قائدی و ارسلان مطهری هم وینگرهای استقلال برای تقابل مقابل الدحیل بودند و در بین این دو بازیکن شیخ دیاباته حضور داشت.

ترکیب دو تیم

استقلال هجومی و شکننده

استفاده همزمان از مثلث شیخ، قائدی و مطهری ریسک بزرگی بود که فرهاد مجیدی در این بازی به جان خرید. برخی معتقدند استفاده همزمان از این سه بازیکن استقلال را هجومی تر می کند اما باید گفت استفاده از این مثلث، استقلال را شکننده می کند.

هر زمان که استقلال از این سه بازیکن به صورت همزمان استفاده کرده یکی از آن ها بیش از حد به سایه رفته و  نتوانسته بازی خودش را به اجرا بگذارد. زوج شیخ و قائدی یا قائدی و مطهری مکمل های خوبی برای هم هستند و وقتی شما دو بازیکن مکمل را کنار هم دارید که نیاز های تیم را هم روی هوا و هم روی زمین برطرف می کنند چرا باید یکی از مهره های خط میانی را کم کنید و به خط حمله اضافه کنید؟ استقلال این اشتباه را بارها در این فصل انجام داده و به دلیل تحت تاثیر قرار گرفتن برخی از بازی این مثلث مقابل تیم های دفاعی که خط حمله قوی ای ندارنداین نگرش به وجود آمده که استقلال با این سه بازیکن هجومی و شکست ناپذیر می شود. این مثلث استقلال را هجومی تر می کند ولی در واقع استقلال به ازای کمی هجومی تر شدن شکننده می شود .

سرمربی تیم برای تشکیل این مثلث باید یک مهره از خط میانی کم کند تا تیمش سه مهاجمه شود. شاید تاثیر کمک کردن یک هافبک از تیم در بازی مقابل تیم های تدافعی به چشم نیاید اما در واقع در بازی هایی مثل الدحیل است که استقلال با این مثلث به مشکل می خورد. در بازی امروز هم شیخ گل زد و هم ارسلان مطهری درخشید اما یکی از دلایل اساسی شکنندگی استقلال در خط دفاعی تشکیل همین مثلث بود. استقلال مثل بازی های قبلی می توانست با همان زوج خط حمله نیاز هایش را برطرف کند و دیگر نیازی به نفر سوم نبود. وقتی یک مهره را از خط میانی کم می کنید قاعدتا به راحتی نبرد های میانه میدان را به رقیب می بازید البته درست تر این است که بگوییم در میانه میدان نبردی به وجود نمی آید و تیم حریف با برتری عددی به راحتی حمل توپ می کند و نتیجه همان چیزی می شود که امشب دیدید.

در یک صحنه گزینه های پاس خط دفاعی استقلال کم می شود و باعث همان اشتباه ریگی می شود و در یک صحنه هم تیم رقیب با ایجاد برتری عددی هر طوری که دلش بخواهد خودش را به محوطه جریمه می رساند. جا به جایی همین یک مهره تاثیرات بسیار مخربی روی یارگیری ها هم دارد. استفاده همزمان از این سه مهره مناسب بازی هایی است که استقلال باید مقابل یک تیم سخت و دفاعی بازی کند که تازه در این گونه بازی ها هم تیم می تواند استراتژی های مناسب تری برگزیند….

این تصویر نشان دهنده میانگین موقعیت بازیکنان در طول بازی است.. همانطور که در این تصویر می بینید مهره شماره ۶ استقلال یعنی مسعود ریگی مورد هجوم ۴ بازیکن الدحیل است و زمانی که یک مهره از خط هافبک کم می شود درواقع یکی از گزینه های پاس ریگی کم می شود و این بازیکن که توپ پخش کن استقلال است به مشکل می خورد… البته در این صحنه می بینیم خط دفاعی الدحیل هم تعریفی ندارد که نتیجه اش هم خطراتی می شود که استقلال از کانال های مرکزی روی دروازه این تیم ایجاد کرد و از بیشتر آن ها استفاده نکرد.

عملکرد خط دفاع استقلال، ماقبل توصیف بود

خط دفاعی استقلال این فصل روز های خوب و بد زیادی را به خود دیده است اما همیشه مقابل تیم های هجومی ضعف نشان داده است. شاید بخشی از ناکامی ها و لغزش های خط دفاع مربوط به سیستم و استراتژی تیم باشد اما کافی است چند بار صحنه گل های دریافتی استقلال را با دقت ببیند. روی یک صحنه مهاجم الدحیل به راحتی می چرخد و دروازه رشید مظاهری را برای بار چهارمین بار باز می کند و انگار نه انگار که محمدحسین مرادمندی وجود دارد و قرار است که یارگیری کند. روی یک صحنه دیگر هم خط دفاعی استقلال با یک پاس کاتبک به راحتی از هم پاشیده می شود و این تیم گل سوم را دریافت می کند… شاید اگر محمد دانشگر استقلال را برای بازی های آسیایی همراهی می کرد مربی تیم می توانست در چنین بازی هایی به راحتی به او اعتماد کند و با توجه به فیزیک بدنی و قلدری که این بازیکن دارد حملات تیم حریف را کنترل کند. محمدحسین مرادمند امشب نه روی زمین و نه روی هوا نتوانست کمکی به استقلال کند تا دیدار مقابل الدحیل مثل بازی دربی به عنوان یک نقطه سیاه در کارنامه این بازیکن شناخته شود و می توانیم ادعا کنیم عملکرد خط دفاعی استقلال ماقبل توصیف بود.

فرشید اسماعیلی همان چیزی است که استقلال می خواهد

بارها در این فصل از زبان افراد مختلف شنیده اید که می گویند استقلال هافبک بازیساز خوب ندارد و همین باعث می شود این تیم امتیازات زیادی در لیگ از دست بدهد. این در حالی است که فرشید اسماعیلی این روز ها به مرد اول ترکیب استقلالی ها تبدیل شده و به نوعی امضایش پای اکثر گل های استقلال دیده می شود.

کادرفنی استقلال در این سه بازی بهترین استفاده را از فرشید اسماعیلی برده و با شعاع حرکتی و نقشی که برای این بازیکن درنظر گرفته اند خط حمله استقلال را به خطرناک ترین خط حمله مسابقات تبدیل کرده اند.

نقشه حرارتی فرشید اسماعیلی

امروز اوضاع هر چه در عقب زمین برای استقلال نا امید کننده بود،‌ اوضاع در جلوی زمین خوب بود البته مهاجمان استقلال به راحتی می توانستند در این بازی ۲ یا ۳ گل دیگر به ثمر برسانند اما بی دقتی آن ها برتری استقلال را به باخت تبدیل کرد. فرشید اسماعیلی گل سوم را خودش به ثمر رساند و روی گل دوم به زیبایی هرچه تمام تر توپد گیری کرد و ارسلان مطهری را راه انداخت تا به شیخ پاس گل دهد.

فرشید اسماعیلی باید همین عملکرد را برای بازی های لیگ هم حفظ کند چرا که استقلال در لیگ برتر به چنین هافبکی نیاز مبرم دارد…

سرنوشت استقلال وابسته به نحوه برخورد با شکست

کادر فنی استقلال امروز دست به ریسک بزرگی زد و به ترکیب برنده اش دست زد. ترکیب و سیستم برنده استقلال دست خورد و این تیم مقابل الدحیل شکست خورد. به استراتژی های کادرفنی استقلال نمی توان خیلی ایرادی گرفت و این تیم بیشتر روی اشتباهات فردی بازی امروز را واگذار کرد اما انتخاب های آن ها در چینش نفرات می توانست شرایط استقلال را دگرگون کند. از استفاده از همان مثلث معروف گرفته تا ورود مهدی مهدی پور به جای مسعود ریگی، تمامی این تصمیمات می توانست جای خود را به تصمیمات کم ریسک تر و امتحان پس داده تری بکند تا استقلال در این دیدار مغلوب نشود.

البته از حق نگذریم استقلال با همین استراتژی و تصمیمات فاصله ای تا پیروزی نداشت و کافی بود یکی از موقعیت های این تیم از جمله دروازه خالی ای که دیاباته به اوت زد وارد دروازه الدحیل شود تا استقلال برنده شود.

استقلال در بهترین زمان ممکن لغزید و حالا کادرفنی استقلال باید از این بازی درس بزرگی را بگیرد. تیمی که از دو بازی ابتدایی ۶ امتیاز کسب کرده بود می توانست با کند تر کردن ریتم بازی و ریسک های کمتر حداقل به یک امتیاز برسد. البته خط دفاعی الدحیل آن قدر اشتباه داشت که استقلال با یک سیستم محافظه کار تر می توانست به سه امتیاز برسد ولی این اتفاق نیفتاد…

دور رفت مرحله گروهی رقابت های لیگ قهرمانان ۲۰۲۱ برای استقلال به پایان رسید و این تیم در رتبه دوم گروه مرگ حضور دارد. نحوه برخورد کادرفنی تیم با این شکست می تواند سرنوشت آبی های تهران را در ادامه تورنومنت مشخص کند.

لینک کوتاه : https://avayesteghlal.ir/?p=1839

ثبت دیدگاه شما

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.