ورزشگاه‌ها نیازمند تحول در مهندسی | آوای استقلال
2
به بهانه بازگشت تماشاگران

ورزشگاه‌ها نیازمند تحول در مهندسی

  • کد خبر : 19629
  • ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۵
ورزشگاه‌ها نیازمند تحول در مهندسی
به بهانه بازگشت دوباره تماشاگران به ورزشگاه‌ها (طبق تأکید ریاست جمهوری) لازم است بحثی پیش کشیده شود که در راستای افزایش تماشاگران فوتبال و متعاقب آن درآمدزایی باشگاه‌ها اثر بسیار شگرفی خواهد گذاشت.

به گزارش آوای استقلال، گرچه تأکید شده در قدم اول تعداد محدودی از تماشاگران به ورزشگاه‌ها بروند اما در درازمدت و با عادی شدن شرایط و عبور از بحران کرونا، لیگ برتر فوتبال ایران باید به سمت میزبانی از تماشاگران بیشتر حرکت کرده و بار دیگر به همان شکل و شمایل سابق به فعالیت خود ادامه دهد، چرا که این حضور از لحاظ اقتصادی می‌تواند حیات باشگاه‌ها را نیز تأمین کند.
آنچه مسلم است در سال‌های حیات لیگ حرفه‌ای، بلیت فروشی در لیگ برتر فوتبال ایران هزینه‌های ناچیزی از باشگاه‌ها را تأمین کرده و بخش عمده مخارج از طریق کمک‌های دولتی و گاه کمک‌های سازمان لیگ تأمین شده است. بخشی از این ماجرا ارتباط مستقیم دارد با بی‌میلی تماشاگران برای ورود به استادیوم‌هایی که هرگز برای‌شان جذابیت ایجاد نمی‌کند و سال‌ها با همان شکل و شمایل قدیمی پذیرای‌شان بوده؛ جای دوری نرویم.
همین ورزشگاه آزادی مثالی روشن است برای اثبات این دلسردی. ورزشگاه آزادی از سال تأسیس تاکنون هیچ‌گاه به شکلی جذاب و امروزی تجهیز نشده و ساختار و مهندسی آن و نوع امکاناتی که در داخل ورزشگاه به کار گرفته می‌شود تفاوت آنچنانی با گذشته‌های دور ندارد، در حالی که اگر همین بنای ماندگار با مهندسی امروز تجهیز شود و امکانات استانداردی در دل خود جای دهد، تماشاگران بیشتری اقدام به خرید بلیت می‌کنند و علاوه بر نتایج مطلوب اقتصادی، جذابیت رقابت‌های داخلی نیز بالا می‌رود.
ویژگی‌های استادیوم‌های ورزشی در کشش و ایجاد جذابیت میان علاقه‌مندان به تماشای فوتبال نقشی انکار‌ناپذیر دارد. در این میان زیبایی تجهیزات، فضای ایده‌آل، دسترسی مناسب و مقرون به صرفه به استادیوم، تمیزی سرویس‌های بهداشتی، راحتی صندلی‌ها، کیفیت اسکوربورد، خدمات مناسب غذایی و استفاده از کترینگ‌های باکیفیت و بسیاری از این دست مؤلفه‌ها تأثیر بسزایی در گرایش علاقه‌مندان به فوتبال به حضور در ورزشگاه‌ها خواهد داشت که مسئولان برگزاری بازی‌‌های لیگ برتر و باشگاه‌ها باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشند.
در سال‌های منتهی به شیوع ویروس کرونا استقبال تماشاگران از بازی‌های داخلی افت محسوسی داشت و به جز برخی بازی‌های خاص تماشاگران آنچنانی برای ورود به ورزشگاه بلیت تهیه نمی‌کردند که این واکنش خود بیانگر بی‌میلی تماشاگران به حضور در استادیوم‌ها بود. حال شاید در برهه‌ای گرانی بلیت نیز با اعتراض دسته جمعی هواداران رو به رو بود اما شاید این مورد کمترین سهم را در استقبال هواداران از بازی‌های داخلی ایفا می‌کرد، بنابراین نباید کاهش حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها را تنها به موضوع کرونا ارتباط داد و متولیان برگزاری رقابت‌های فوتبال در کنار موارد متعددی که در برگزاری لیگ برتر در نظر می‌گیرند باید با زمانبندی مناسب در این راستا نیز اقداماتی اساسی را انجام دهند تا ورزشگاه‌ها به شکل آبرومندی تجهیز شود.
در۱۰سال اخیر ورزشگاه‌های مدرنی در ایران پدید آمد که جاذبه‌های مطلوبی دارد اما این میزان، برای حجم عظیمی از انتظارات و علاقه‌مندی‌ها کافی نیست و باشگاه‌ها به همراه سازمان لیگ باید تدابیری بیندیشند که انقلاب بزرگی در شکل و شمایل استادیوم‌ها در ایران ایجاد شود. مدیران و بازاریابان باشگاه‌ها نیز برای افزایش این سرمایه عظیم و بهره‌برداری از این ظرفیت و بهبود برنامه‌های اقتصادی‌شان باید این مورد را جدی بگیرند تا ورزشگاه‌های ایران تماشاگران بیشتری را در دل خود جای دهند و خود نیز در نهایت نفع بزرگ اقتصادی از این حضور ببرند.

لینک کوتاه : https://avayesteghlal.ir/?p=19629

ثبت دیدگاه شما

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.