فوتبال آسیا بازیچه سیاسی بن سلمان و شیخ سلمان | آوای استقلال
4

فوتبال آسیا بازیچه سیاسی بن سلمان و شیخ سلمان

  • کد خبر : 1125
  • ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۱
فوتبال آسیا بازیچه سیاسی بن سلمان و شیخ سلمان
عربستان سعودی برای میزبانی رویداد‌های ورزشی، روالی دوگانه و متناقض در پیش گرفته است.

دربار پادشاهی عربستان که اکنون مدت هاست مشغول جنگ با همسایه یمنی است و در این راه ائتلافی عربی تشکیل داده است، نگاه سیاسی خود را به ورزش حرفه‌ای تعمیم داده و با صرف بودجه‌ای نجومی و سوء استفاده از نفوذ فوق العاده اش در کنفدراسیون فوتبال آسیا، از AFC در جهت اهداف منطقه‌ای خود بهره برداری ابزاری می‌کند.

ورزش در عربستان طی چندسال اخیر که بن سلمان به عنوان ولیعهد همه کاره افسار و اختیار کشور را در دست گرفته، به وسیله‌ای برای نمایش تغییرات و فضای بازتر جامعه تبدیل شده است و همزمان تمایل شدید این سیاستمدار تازه کار به فوتبال باعث شده، رقابت‌های سیاسی منطقه‌ای دامن فوتبال غرب آسیا را بگیرد و بسیاری از مسابقات و تصمیمات مهم نهاد ‌ای اف سی، دستخوش سودا‌های بلندپروازانه وی شود.

فوتبال آسیا بازیچه سیاسی بن سلمان و شیخ سلمان / اصرار به میزبانی در فوتبال همزمان با لغو میزبانی هندبال و وزنه برداری!

در حالی که علنی شدن زمزمه خرید بخش عمده سهام مالکیتی باشگاه‌های انگلیسی از جمله نیوکاسل توسط این عضو خاندان پادشاهی سعودی، باعث وقوع اعتراضات شدیدی بین هواداران این باشگاه پرسابقه بریتانیایی شد، چندی بعد موج اعتراض اهالی این شهر به فروش باشگاه به جوانی که دستش به خون هزاران کودک یمنی و مخالفانش همچون خاشقچی آلوده است، بالا گرفت و در نهایت این معامله برای مدتی متوقف و مسکوت مانده است.

حالا سعودی‌ها که به هر قیمت و با لابی‌های فشرده، حق میزبانی تیم‌های ایرانی در فصل جدید لیگ قهرمانان فوتبال آسیا و حتی مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ را با صحنه گردانی شیخ سلمان بحرینی و به بهانه خطر شیوع کرونا در کشورمان سلب کردند و خود با اصرار زیاد برگزاری متمرکز مسابقات سه گروه از لیگ قاره‌ای را با اطمینان از شرایط کرونایی ریاض و جده در اختیار گرفتند، در اقدامی عجیب و متناقض، چندین میزبانی بین المللی در رشته‌های دیگر را به بهانه ترس از شیوع کرونا لغو کرده و از میزبانی آن مسابقات کنار کشیده اند!

به طور مثال دو هفته قبل وزارت ورزش عربستان در نامه‌ای به فدراسیون جهانی وزنه برداری، از میزبانی مسابقات جوانان جهان ۲۰۲۱ انصراف داد و دست تشکیلات وزنه برداری جهان را در پوست گردو گذاشت. حالا امروز خبر می‌رسد این کشور در پیامی به کنفدراسیون هندبال آسیا، از میزبانی رقابت‌های هندبال باشگاه‌های آسیا شانه خالی کرده و حاضر نیست تیم‌های شرکت کننده در این مسابقات را به کشورش راه دهد!

رقابت‌های هندبال جام باشگاه‌های آسیا قرار است از سی ام اردیبهشت ماه به میزبانی عربستان و در شهر جده برگزار شود. دولت عربستان به دلیل شیوع ویروس کرونا در این کشور، هنوز مجوز برگزاری این رقابت‌ها را صادر نکرده است. مسئولان فدراسیون هندبال عربستان از کنفدراسیون آسیا (AHF) درخواست کرده‌اند تا این رقابت‌ها لغو شود. قرار است در روز‌های آینده کنفدراسیون آسیا درخصوص این موضوع، تصمیم‌گیری و نتیجه را به کشور‌های حاضر در این دوره از بازی‌ها اعلام کند.

تیم‌های هندبال شهید شاملی کازرون و مس کرمان، نماینده‌های ایران در این دوره از مسابقات هستند و همچنین تیم بانوان اشتادسازه مشهد هم قرار است در بخش بانوان این بازی‌ها حاضر شود، اما اینطور که به نظر می‌رسد، شاهزاده‌ای که عاشق گرفتن میزبانی در فوتبال است، هیچ اهمیتی برای سایر رشته‌های ورزشی قائل نیست و در واقع او از فوتبال به عنوان ابزاری برای نشان دادن میزان نفوذ خود در میان کشور‌های غرب آسیا استفاده می‌کند.

این دوگانگی در برخورد دستگاه ورزش عربستان با رشته‌های مختلف نشانگر نمایشی بودن مباحث ورزش حرفه‌ای در این کشور نفتی است که توسط یک خاندان اداره می‌شود. اینکه صد‌ها نفر از بازیکنان و مربیان و عوامل تیم‌های فوتبال که مهمان عربستان هستند خطری برای شیوع کرونا ندارند، اما ورزشکاران رشته‌هایی همچون هندبال و وزنه برداری ریسک شیوع کرونا در سرزمین عمدتا کویری حجاز را افزایش می‌دهند، از آن دست گاف‌هایی است که رسانه‌های بین المللی و تشکیلات ورزش در آسیا و جهان، تمایلی به دیدن آن ندارند و چشم خود را روی این تبعیض و بازی سیاسی با فوتبال بسته اند.

فوتبال آسیا بازیچه سیاسی بن سلمان و شیخ سلمان / اصرار به میزبانی در فوتبال همزمان با لغو میزبانی هندبال و وزنه برداری!

بسیاری از فعالان سیاسی جهان عرب، بحرین را به دلیل نفوذ بسیار سعودی ها، یکی از استان‌های عربستان می‌شمارند و حالا بن سلمان موفق شده با اجرای یک نمایش مضحک توسط عروسک هایش در‌ ای اف سی به خصوص خوش رقصی شیخ سلمان رییس بحرینی این نهاد، تیم ملی فوتبال ایران را از میزبانی در حساس‌ترین مسابقات خود در مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ محروم سازد و مانع اعطای میزبانی به هیچ یک از چهار نماینده فوتبال باشگاه کشورمان در لیگ قهرمانان شود. این در حالی است که میزبانی سه گروه در غرب آسیا به عربستان رسید، بازی‌های یک گروه در امارات برپا خواهد شد و در کمال تعجب، میزبانی گروه پرسپولیس به کشور هند داده شد که کمترین امکانات و مراقبت‌های پزشکی برای محدودیت کرونا هم ندارد.

در چنین شرایطی، واقعا احقاق حق از کنفدراسیون تسخیر شده آسیا توسط شیوخ عرب بسیار دشوار است و مدیران ارشد فدراسیون فوتبال ایران، راهی بسیار دشوار برای تغییر قواعد بازی در‌ای اف سی پیش روی دارند. چنانکه طی چند روز اخیر هم دیدیم که نهاد اداره کننده فوتبال آسیا در اقدامی عجیب، حتی با رسیدگی سریع به شکایت ایران در دادگاه عالی ورزش نیز مخالفت کرد و با همین تصمیم، بی طرفی خود در رسیدگی به اعتراض کشور‌ها را نیز زیر سوال برد.

وقت آن رسیده که هیات حاکمه کشورمان نیز به میزان اهمیت سیاسی فوتبال در منطقه و صحنه‌های جهانی پی ببرند و با کمک بیشتر به فدراسیون بحران زده فوتبال که میراثی پر از بدهی و خسارت را از دوره قبلی بر دوش می‌کشد، میدان را به رقیب سعودی و اماراتی واگذار نکنند.

لینک کوتاه : https://avayesteghlal.ir/?p=1125

برچسب ها

ثبت دیدگاه شما

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.