صالحی: رفتار داوران دربی بسیار رنگی بود | آوای استقلال
1
استقلال در فصل گذشته از داوری متضرر شد

صالحی: رفتار داوران دربی بسیار رنگی بود

  • کد خبر : 31201
  • ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۸:۵۸
صالحی: رفتار داوران دربی بسیار رنگی بود
کارشناس داوری فوتبال کشورمان معتقد است کمیته داوران در جای درستی قرار نگرفته است و بخاطر همین تصمیمات درستی نمی‌گیرد.

به گزارش آوای استقلال، شما روز گذشته در فضای مجازی صحبت هایی درمورد کمیته داوران مطرح کرده بودید‌. استوری که منتشر کردید مربوط به دیدار استقلال و پرسپولیس بود؟
منظور من کل فصل بود که البته گل سرسبد آن دربی بود که مشخص شد عیار داوران چقدر است.

به عنوان کارشناس داوری قبول دارید که در فصلی که گذشت استقلال بسیار از این حیث ضرر کرد؟
چون من از ابتدای فصل ننوشتم که داوران چه تصمیمات مهمی در بازی ها گرفته اند، نه درمورد استقلال بلکه درمورد هیچ تیمی نمی‌توانم بگویم که از داوری ضرر کرده اند یا به سود آنها بوده است ضمن اینکه اعداد و ارقامی هم که به شکل جدول درست می‌شود، من اعتقاد دارم بهتر است این مورد زیر نظر یک تیم داوری انجام شود تا نظر شخصی اعمال نشود. بر فرض مثال در یک صحنه من اعتقاد به پنالتی دارم و شخص دیگری اعتقاد به پنالتی ندارد، بنابراین اگر خرد جمعی باشد به عدالت نزدیک تر است که چه تیم ضرر کرده است. اما باید بگویم که بله. در صحنه هایی که به یاد دارم استقلال متضرر شد و پنالتی هایی برای این تیم گرفته نشد.

شما کارشناس داوری هستید و به بازی های روانی آگاهید. به نظر شما داور دربی چرا پس از به ثمر رسیدن گل دوم پرسپولیس باید به سمت نیمکت این تیم برود و خوشحالی کند؟ یا کمک داور در جشن قهرمانی شرکت کند؟ البته بعد از انتشار عکس و فیلم ها، این داور گفته بود که هواداری این را از من خواسته بود اما چه لزومی دارد که هوادار از کمک داور بخواهد تا در جشن قهرمانی پرسپولیس را همراهی کند؟
تمام کادر داوری این دربی از دوستان من هستند و من آقای ظهیری را می شناسم که چه فرد سلامتی است اما این رفتار بسیار غیر حرفه ای و آماتور بود و من را متعجب کرد. درمورد آقای خورشیدی هم همینطور. درست است که ممکن است نیمکت پرسپولیس به سمت این داور رفته باشند اما لبخند خوشحالی که شکار عکاسان شد برای من بسیار عجیب بود و در ابتدا فکر کردم که ساختگی است که اینطور نبود.

به نظر شما اگر جای تیم ها عوض می‌شد (البته این اتفاق هرگز برای استقلال نخواهد افتاد و این موضوع از زمان سلطانی‌فر بوده است و از بالا تا پایین مدیران طرفدار پرسپولیس بوده اند و این مشخص بوده است) و استقلال جام را می‌برد، داوران در این جشن شرکت می کردند و … چه اتفاقی می‌افتاد؟ چه در حیطه داوری و چه در بین هواداران.
چرا که خود شما بافت هواداری را لمس کرده اید.
این اشکال به داوری ما وارد است. بخشی از این موضوع به این برمی‌گردد که متاسفانه فدراسیون از داورهایی حمایت می کند که بازی ها را با آرامش تمام می کند و این خودش ناخواسته سیگنال هایی به داوران می‌دهد که متمایل به تیم های بزرگتر قضاوت کنند.
همیشه بین یک تیم ضعیف و یک تیم مثل استقلال و چه پرسپولیس داورها به طور ناخودآگاه متمایل به این تیم ها قضاوت می کنند(البته این موضوع باید از نظر روانشناسی بررسی شود). حالا بخشی از این موضوع به گرایشات رنگی هم برمی‌گردد. داوران سعی کنند خودشان را کنترل کنند و تیم داوری برنده آن بازی باشد
.‌ متاسفانه به قدری فدراسیون طوری رفتار کرده است که دوست دارد بازی ها با آرامش تمام شود که داورها به سمت تیم های پرتماشاگرتر سوت بزنند.
حالا وقتی دو تیم پرتماشاگر مقابل هم قرار می گیرند کار سخت می شود و عیار داور مشخص می شود، در اینجا داوران برای آن تیمی که پرتماشاگر است سوت می زنند من دقیق نمی توانم بگویم که کدام‌ تیم.

چرا این نفع از داوری همیشه به سمت پرسپولیس بوده است؟ همواره اگر تیمی از داوری نفعی برده است، سرخپوشان بوده اند! چرا کسانی داور این دیدارها می شوند که باعث می‌شوند بیشترین سود را پرسپولیس و بیشترین ضرر را استقلال ببرد؟ مگر داور ها نباید بخاطر حقوقی که می‌گیرند و وجدانی که دارند، نگاه رنگی نداشته باشند و حرفه ای باشند؟
من این را قبول دارم. من بی طرفانه به این موضوع نگاه می کنم. من می پذیرم که عده ای گرایشات رنگی دارند اما می‌خواهم یک قدم جلوتر بروم. فدراسیون ما متأسفانه ساختاری دارد که از داوری که قانون را اجرا می کند، حمایت نمی‌کند و این به ضرر خود فوتبال است.
به نظر من خود استقلالی‌ها هم دوست دارند که داوری باشد که حتی اگر به ضرر آن‌ها سوت بزند در عوض قانون را اجرا کند،اگر قرار است آرامش به داوری برگردد باید داوران را هدایت و مجبور به اجرای قانون کنیم. این تنها راه است وگرنه همینطور که هست باقی می‌ماند که می‌بینیم همه مطالبه می کنند و می‌گویند ضرر کردیم. بله استقلال ضرر کرده است اما مثلا سپاهان هم ضرر کرده است و حتی نفت مسجدسلیمان! من چند دیدار آخر نفت مسجدسلیمان را دیدم و داورها به صورت پیش فرض روی سقوط این تیم بودند و این تیم کاملا از داوری ضرر کرد.
حتی در دیدار نفت آبادان، توپی که از خط رد نشده بود را تیم داوری گل اعلام کرد و به نظر من شانس آورد زیرا ممکن بود بخاطر همین یک اشتباه، نفت آبادان به دسته پایین تر سقوط کند.

برگردیم به دربی، به نظر شما درست است که آقای محمد عطایی، کمک داور، روی سرمربی استقلال دست بلند می کند؟ پشت این داوران به چه کسانی گرم است که به راحتی این کار را می کنند؟
ساپینتو در آن صحنه مقصر نبود و مشخصا داور از سمت نیمکت پرسپولیس شانتاژ شد. و همین اخراج باعث این شد که استقلال نتواند قهرمان شود.
تا این لحظه با تصاویری که دیدم هنوز نفهمیدم علت اخراج ساپینتو چه بود! از داوران پرسیدم می‌گویند چون وارد زمین شده است و شادی کرده اخراج شده است! چرا فقط ساپینتو؟ این همه بازیکن وارد زمین شدند و شادی کردند. این نکته اول که خودم اخراج او را به حق نمی‌بینم و به هیچ عنوان اخراج ساپینتو درست نبود.
نکته دوم اینکه ما داوران می‌رویم که بین دو تیم قضاوت کنیم. اگر خودمان یک طرف دعوا باشیم، چه کسی بین ما قضاوت کند؟ کاری که آقای عطایی کرد از این منظر اشتباه بود که خودش را مقابل ساپینتو قرار داد.‌ درست است ساپینتو به سمت او آمد اما قانون‌گذار اجازه نمی‌دهد که داور مقابل به مثل کند. من این کار را تایید نمی‌کنم و او باید آرامش خودش را حفظ می کرد و با متانت برخورد می کرد تا این همه هجمه علیه داوری ایجاد نشود و تمام اینها به انتخابات اشتباه کمیته داوران برمی‌گردد.

خود کمیته داوران در جای درستی قرار دارد؟
خیر اشتباه اول این است که خود کمیته داوران در جای درستی قرار ندارد و جایش آنجا نیست. همین باعث می شود انتخابات درستی در طول فصل برای تیم داوران وجود نداشته باشد. مخصوصا دیدار فینال که ۷ داور انتخاب شدند که خودشان خیلی داستان درست کردند، از عکس در جشن قهرمانی گرفته تا اخراج ساپینتو.

چرا به این ماجراها رسیدگی نمی‌کنند؟ این داوران به کجا وصل هستند که هرکاری می کنند کسی از آنها جواب نمی‌خواهد؟
بله درست است، به نظر من فوتبال دوستان و هواداران استقلال باید فشار اجتماعی بیشتری وارد کنند و مطالبه گر باشند تا فدراسیون تصمیمات دیگری بگیرد.
من هم موافق هستم که رفتار کمک داور ذخیره درست نبود.

در مورد آقای خسروی چه صحبتی دارید؟ باید این‌را در ادامه سوالم اضافه کنم که آقای خسروی بعد از قهرمانی پرسپولیس برای همه از جمله همکاران ما در فضای مجازی به راحتی کری خواند و اینکه جرقه بیشترین ضرر از جایی زده شد که سیاست وارد فوتبال شد، اگر اینطور نبود برای همه مشخص می شد که چه تیمی چند جام میآورد و چه تیمی به همراه هوادارانش فقط فوتبال اروپا را دنبال می کردند.
درست است در آن صورت فقط کیفیت فنی مشخص کننده برنده می شد. درمورد آقای خسروی باید بگویم که حضور وی به عنوان ناظر ویژه داوری یک علامت سوال بزرگ بود. چه عنوان من درآوردی است که درست شده است؟ ناظر ویژه داوری؟ قرار است شخص در این سمت چه کار ویژه ای انجام دهد؟ در هیچ‌کجای دنیا این سمت را نداریم.

آن هم چه شخصی؟ کسی که همیشه بسیار کری خوانده است، بسیار واکنش نشان داده است و دستش به طور کامل برای هواداران رو شده است.
این موضوعات کج سلیقگی و لجاجت آقای افشاریان است.

به عنوان آخرین سوال، گل دوم پرسپولیس درست بود یا هند شد؟
دست گولیسانی باز بود اما اگر برخورد داشت باید مسیر توپ تغییر می کرد باید منتظر بمانیم در برنامه فوتبال برتر از زاویه های مختلف بررسی شود ، من از یک دوربین دیدم.

لینک کوتاه : https://avayesteghlal.ir/?p=31201

ثبت دیدگاه شما

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.