به بهانه برکناری مدیر آژاکس بابت فساد اخلاقی؛ پروژه ماست مالی پرونده کنعانی‌زادگان در فدراسیون خوبان عالم! | آوای استقلال
3

به بهانه برکناری مدیر آژاکس بابت فساد اخلاقی؛ پروژه ماست مالی پرونده کنعانی‌زادگان در فدراسیون خوبان عالم!

  • کد خبر : 20552
  • ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۹
به بهانه برکناری مدیر آژاکس بابت فساد اخلاقی؛ پروژه ماست مالی پرونده کنعانی‌زادگان در فدراسیون خوبان عالم!
مسئولان فدراسیون فوتبال با صدور حکمی که به نظر می‌رسد بیشتر از روی اجبار و مصلحت اندیشی بوده تا اجرای مُرِ قانون، روی رسوایی اخلاقی مدافع تیم ملی به نوعی سرپوش گذاشتند.

به گزارش آوای استقلال، مارک اورمارس، مدیر ورزشی باشگاه آژاکس در حالی پس از ۱۰ سال فعالیت در این مجموعه ورزشی به دلیل فساد اخلاقی و ارسال پیامک‌های غیراخلاقی به همکاران خانم خود در این مجموعه ورزشی از کار برکنار شد که یکی از اسطوره‌های باشگاه آرسنال و آژاکس به حساب می‌آمد.

در حالی‌که وی خاطرات بسیار زیادی برای هواداران این دو باشگاه رقم زده بود، اما به محض این رفتار غیراخلاقی مدیران باشگاه آژاکس او را از کار برکنار کردند تا نشان دهند اخلاق در اولویت نخست قرار دارد.

اما نکته جالب توجه اتفاق جالبی است که همین چندی پیش برای یکی ازبازیکنان تیم ملی ایران رخ داد؛ اتفاقی که مدافع تیم ملی منکر آن شد و آن را جعلی و سپس پاپوش خواند، اما با صدور حکم محرومیت دو جلسه‌ای از سوی کمیته اخلاق فدراسیون مشخص شد که صحت این رفتار غیراخلاقی مورد تأیید قرار گرفته است، اما آیا حکم صادر شده با تخلف صورت گرفته همخوانی دارد.

در فدراسیون فوتبال ایران که متولیان آن ادعای اخلاقمداری و فرهنگ‌سازی دارند پرونده غیراخلاقی مدافع تیم ملی بعد از مدت‌ها که از این ماجرا گذشت مورد بررسی قرار گرفت و مشخص نیست با وجود اینکه از همان ابتدا هم این تخلف محرز بود چرا حداقل برای حفظ ظاهر هم که شده دستور موقت برای عدم حضور این بازیکن در تیم ملی صادر نشد، اتفاقی که در سال‌های نه چندان دور برای مواردی به مراتب کم اهمیت‌تر و ساده‌تر از این بی‌اخلاقی رخ داده بود، اما ظاهراً فدراسیون نشین‌ها اجازه دادند دو دیدار تیم ملی مقابل عراق و امارات با حضور این مدافع خاطی برگزار شد تا بلکه آب از آسیاب بیفتد و با حکمی سبک سر و ته ماجرا را به هم بیاورند.

این حکم در حالی صادر شد که به اذعان بسیاری از کارشناسان حقوقی برخورد فوری و آنی در بزه‌های اخلاقی این باور را به جامعه تزریق خواهد کرد که بروز رفتار‌های غیراخلاقی از سوی افراد مشهور چه تبعات سنگینی در بر خواهد داشت، اما در کمال ناباوری مسئولان فدراسیون فوتبال با صدور حکمی که به نظر می‌رسد بیشتر از روی اجبار و مصلحت اندیشی بوده تا اجرای مُرِ قانون، روی این رسوایی اخلاقی به نوعی سرپوش گذاشتند و حتی با این حکم به بازیکن متخلف که حریم مقدس تیم ملی را با مسائل غیراخلاقی آلوده کرده بود پاداش نیز دادند و با دعوت دوباره وی به اردوی تیم ملی به نوعی اثبات کردند نتیجه برای آن‌ها بیشتر از هر آیتم دیگری از جمله اخلاق اهمیت دارد.

جالب تر اینکه پاداش‌های فدراسیون فوتبال به بازیکن اخلاق گریز هر روز بیشتر از روز قبل می‌شود تا جایی که صحنه گردانان رسانه‌ای فدراسیون فوتبال تصویر این بازیکن را در پوستر بازی‌های تیم ملی به شکل عجیبی برجسته می‌کنند تا نشان دهند فروپاشی اخلاقی در فدراسیون فوتبال به معنای واقعی کلید خورده و هر بازیکنی که اصول اخلاقی را زیر پا بگذارد بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد! نکته عجیب‌تر اینکه در حالی که پیش از این عملاً گل‌های به مراتب با اهمیت‌تر و زیباتر لژیونرهای فوتبال کشورمان توسط رسانه رسمی فدراسیون فوتبال پوشش داده نمی‌شد، اما گل پنالتی اخیر کنعانی که از روی نقطه پنالتی و گل ششم تیمش بود به شکل عجیبی بازنشر شد تا ثابت شود مسئولان فدراسیون نه تنها ابایی از حمایت از این بازیکن ندارند بلکه مهر تاییدی به این رفتار می‌زنند.

البته که استوری حمایتی سرمربی پرسپولیس از محمد‌حسین کنعانی‌زادگان نیز موید همین ماجراست، اما پرسش مهم این است که متولیان کمیته اخلاق چرا و به چه علت در قبال این رسوایی اخلاقی سکوت چنین حکم حداقلی را صادر کردند؟ آیا از نظر آن‌ها این موضوع اهمیت رسیدگی فوری و خارج از نوبت را نداشت؟ یا اینکه آن‌ها با اتلاف وقت قصد داشتند پرونده شامل مرور زمان شود تا با یک جریمه نقدی پرونده کنعانی زادگان را به عبارتی ماست مالی کنند؟

به راستی آیا وقت آن نرسیده که مسئولان کمیته اخلاق تکلیف خود را با جامعه فوتبال روشن کنند؟ تناقض در رفتار آن‌ها در قبال پرونده‌های بررسی شده در کمیته اخلاق باعث شده این شائبه برای اهالی فوتبال و رسانه به وجود آید که متولیان این کمیته صرفاً به شکل سفارشی موضوعات اخلاقی را دنبال می‌کنند یعنی اینکه در مواردی که مورد دلخواه رئیس فدراسیون و مشاورانش باشد هیچ رأی منفی و محرومیتی در کار نیست، اما اگر پرونده بدون سفارش راهی کمیته اخلاق شود جریمه نقدی و محرومیت قطعاً در کار است!

در حالی که طبق اساسنامه فدراسیون فوتبال ارکان قضایی فوتبال باید به صورت مستقل عمل کنند، اما از شواهد و مستندات موجود پیداست هیچ استقلالی در رفتار کمیته اخلاق وجود ندارد و گرنه این بازیکن به صورت جدی و قطعی از حضور در اردوی تیم ملی به صورت طولانی مدت محروم می‌شد و بابت رفتار غیراخلاقی و ناشایست خود جریمه‌ای سخت را متحمل می‌شد، اما چه سود که هیچ خبری از برخورد قاطعانه نیست، چون اراده‌ای برای چنین موضوعی وجود ندارد و صرفاً موضوع باید ماست مالی شود تا روی یک رسوایی اخلاقی ناباورانه آن هم در اردوی تیم ملی سرپوش گذاشته شود تا مبادا ستاره کاغذی فوتبال ایران و رئیس فدراسیون فوتبال دلخور نشوند.

لینک کوتاه : https://avayesteghlal.ir/?p=20552

ثبت دیدگاه شما

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.