باند رسانه‌ای AFC در ایران؟ | آوای استقلال
4

باند رسانه‌ای AFC در ایران؟

  • کد خبر : 1373
  • ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۷
باند رسانه‌ای AFC در ایران؟
گردانندگان سایت AFC یکسری مخاطب هیجان‌زده را پیدا کرده‌اند و با کمک تبلیغات در سایت‌ها و کانال‌های هواداری ایران هر دفعه یک بازی جدید رو می‌کنند

مدت‌هاست «سند و مدرک» داشتن برای هوا کردن یک ادعا اهمیت چندانی ندارد. از هر کس و هر چیز خوشت نیامد ادعای بزرگ یا تهمت درشتی نثارش کن، اگر درست بود که برنده‌ای اگر هم نادرست بود شهر آنقدر شلوغ است که کسی یادش نمی‌ماند، در بدترین حالت یک جوابیه و تکذیبیه‌ای منتشر می‌کنی و تمام! همه هم می‌دانند که برنده کسی است که مشت اول را زده و تکذیبیه هر چقدر هم مستند باشد حکم «توجیه» را دارد و بسیاری همان تهمت را باور می‌کنند و می‌گویند «تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها!»

چندباری است که زمزمه می‌شود AFC در رسانه‌های ایران سربازانی دارد که برایش تبلیغ می‌کنند. دست‌کم برای سایت این کنفدراسیون که تعداد مخاطب و کلیک‌کننده‌اش بالا برود. قبل از هر چیز بگویم که من همواره در جدال‌هایی که شکل گرفته و عموماً در اشکال ناسزا و حمله به صفحه و … نمود یافته و یا اطلاق شده که «ای‌اف‌سیرک» است طرف این نهاد را گرفته‌ام و معتقدم راهش فحاشی و نفرین کردن و …. نیست، این جور کارها دل‌خوشکنک‌های ملی-محلی است و همین‌جا مصرف دارد، تا زمانی که در قاره آسیا هستیم ناگزیر از کار کرد با آنهاییم و چاره را در از بین بردن موانع، بهبود زیرساخت‌ها و یافتن زبان مشترک، تقویت دیپلماسی ورزشی و دوستی‌افزایی میان سایر اعضا می‌بینم. می‌دانم در فضای هیجان‌زده و البته شیطنت‌های برخی در آن سوی مرزها این حرف‌ها خریدار ندارد اما چاره دیگری ندارم. نه یوفا ما را به عضویت می‌پذیرد، نه کونکاکاف به ما سهمی می‌دهد!

اما بخش رسانه‌ای این سازمان به خوبی رگ خواب هواداران ایرانی را پیدا کرده است. هر روز مسابقه و نظرسنجی می‌گذارد و رسانه‌هایی در داخل کشور با بازتاب نتایج آن جمعی از هواداران چند آتشه را تشویق می‌کنند تا به این صفحه یورش ببرند و رای بدهند. نتیجه؟ دیده شدن صفحه AFC حتی با تولید محتوای کاذب!

در آخرین نمونه سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) نامزدهای بهترین گل هفته اول مسابقات لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۱ را معرفی کرد و از کاربرانش خواست تا بهترین گل هفته نخست را انتخاب کنند.
نتیجه؟ گل سید جلال حسینی به الوحده ۴۴/۷۶ درصد رأی مخاطبان را به دست آورد و بهترین گل هفته لقب گرفت. گل مهدی قایدی با  ۳۷/۹۱ درصد رأی کاربران دوم شد و گل محمد عباس‌زاده به پاختاکور ازبکستان، با ۱۷/۰۱ در جای سوم قرار گرفت و گل شاروف ماخیدانوف به تراکتور که شگفت‌انگیز بود حتی یک درصد رأی نیاورد! شاید بعضی بگویند ازبکستان ۳۴ میلیون جمعیت دارد و در نتیجه مردم کمتری از این کشور به این گل رأی داده‌اند اما در تمام نظرسنجی‌های چندسال اخیر AFC ما ایرانی‌ها پیروز شده‌ایم حتی وقتی پای چین و هند با جمعیت بالای یک میلیارد نفر وسط بوده است!

آیا فوتبال برای چینی‌ها، ژاپنی‌ها، عربستانی‌ها، کره جنوبی و … اهمیتی ندارد؟ آیا هواداران در این کشورها به ورزشگاه نمی‌آیند؟ تعصبی به تیم محبوبشان ندارند یا می‌دانند این نظرسنجی‌ها دل‌خوشکنک است و حرف‌شان را در زمین می‌زنند؟

آیا اینترنت ما پر سرعت‌تر از کره جنوبی است یا جمعیت‌مان بیشتر از چین یا سازماندهی باشگاهی‌مان بهتر از ژاپن یا سرمایه‌گذاری‌مان افزون‌تر از عربستان؟

گردانندگان سایت AFC یکسری مخاطب هیجان‌زده را پیدا کرده‌اند و با کمک تبلیغات در سایت‌ها و کانال‌های هواداری ایران هر دفعه یک بازی جدید رو می‌کنند، از زیباترین گل تا خوش‌تیپ‌ترین و موقشنگ‌ترین تیم و … و ما حمله می‌کنیم، رأی می‌دهیم و بعد نتایج را با عنوان «بهترین آسیا!» توی چشم هم فرو می‌کنیم در حالی که ته دلمان می‌دانیم این یک زورآزمایی محلی است و بقیه حتی در آن شرکت نکرده‌اند.
چیزی شبیه نمایشگاه کتاب که عنوان «بین‌المللی» روی آن می‌گذاریم اما در واقع با حضور ۳۰۰۰ ناشر داخلی و ده ناشر خارجی برگزار می‌شود!

لینک کوتاه : https://avayesteghlal.ir/?p=1373

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه شما

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.