۱۸ مهر تاریخ اصلی تاسیس باشگاه استقلال + عکس | آوای استقلال
2
اختصاصی آوای استقلال

۱۸ مهر تاریخ اصلی تاسیس باشگاه استقلال + عکس

  • کد خبر : 27277
  • ۱۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۹
۱۸ مهر تاریخ اصلی تاسیس باشگاه استقلال + عکس
تاریخ تاسیس واقعی استقلال 18 مهرماه است.

به گزارش آوای استقلال، تاریخ تاسیس واقعی باشگاه استقلال ۱۸ مهرماه است، باشگاهی که باشگاهی چند دوچرخه‌سوار جوان که سابقه قهرمانی در کشور را در کارنامه خود داشتند، باشگاه دوچرخه‌سواران را در خیابان فردوسی تهران بنیان نهادند.
باشگاه استقلال چه زمانی تاسیس شد؟
این اتفاقی است که هواداران باشگاه استقلال را به اشتباه می‌اندازد و آنها به اشتباه ۱۸ شهریور را به مناسبت تاسیس باشگاه استقلال جشن می‌گیرند!
طبق اسنادی که در اختیار آوای استقلال قرار گرفته است ۱۸ مهرماه سالروز تاسیس واقعی باشگاه استقلال است، باشگاهی چند دوچرخه‌سوار جوان که سابقه قهرمانی در کشور را در کارنامه خود داشتند، باشگاه دوچرخه‌سواران را در خیابان فردوسی تهران بنیان نهادند.
زمینه‌سازی برای شکل‌گیری باشگاه از یک سال پیش از آن فراهم شده بود. در سال ۱۳۲۳ گروهی از دوچرخه‌سواران باسابقه که عناوین قهرمانی کشوری این رشته را در اختیار داشتند، بر آن شدند که با ایجاد کانونی برای گردهمایی‌های دوستانه، یک تشکل صنفی را پایه‌گذاری کنند. این مرکز، محل تصمیم‌گیری و سازماندهی امور مربوط به دوچرخه‌سواری بود. بیشتر این دوچرخه‌سواران نظامی و دانشجو بودند و نام دفتر مرکزی خود را کلوب دوچرخه‌سواران گذاشتند. از این تیم دوچرخه‌سواری، به عنوان هستهٔ اولیه و نقطهٔ آغاز حیات باشگاه استقلال یاد می‌شود. کلوب دوچرخه‌سواران که در ابتدا تنها در رشته دوچرخه‌سواری فعالیت می‌کرد، از سال ۱۳۲۴ وارد مرحله تازه‌ای شد و پس از مدتی در رشته‌های والیبال، بسکتبال، وزنه‌برداری، کشتی، پینگ پنگ، شنا و فوتبال نیز فعالیت خود را آغاز کرد. چند ماه پس از تأسیس باشگاه، به پیشنهاد پرویز عمواوغلی قرار شد که در کنار تیم دوچرخه‌سواری یک تیم فوتبال نیز در باشگاه تشکیل شود. در آن هنگام علی دانایی‌فرد که در تهران تیم تور را بنیان نهاده بود، مورد توجه گردانندگان باشگاه دوچرخه‌سواران قرار گرفت. پس از گفت‌وگوهایی، علی دانایی‌فرد به دوچرخه‌سواران آمد و قرار شد تیم تور نیز از آن پس با نام دوچرخه‌سواران در مسابقات شرکت کند. به این ترتیب باشگاه دوچرخه‌سواران به‌طور رسمی اعلام موجودیت کرد. آن‌ها از ابتدا پیراهن آبی را برای خود برگزیدند. در همین دوره، چند تن از بازیکنان سرشناس تیم فوتبال نادر از جمله مهندس جاویدان نیز به تیم فوتبال دوچرخه‌سواران پیوستند. دوچرخه‌سواران بزودی یکی از تیم‌های نیرومند تهران شد که با تیم‌های بزرگ آن روز همچون دارایی، سرباز و شاهین رقابت می‌کرد.
تیم فوتبال باشگاه دوچرخه‌سواران از سال ۱۳۲۵ در مسابقات فوتبال تهران شرکت کرد. آن‌ها در نخستین سال حضور خود، هم در مسابقات جام باشگاه‌های تهران و هم در جام حذفی تهران به مقام نایب قهرمانی رسیدند. نخستین قهرمانی باشگاه، سال بعد از آن و در مسابقات جام حذفی تهران ۱۳۲۶ به دست آمد. آبی پوشان برای رسیدن به نخستین جام خود، تیم‌های دارایی، شاهین و عقاب را از پیش رو برداشتند. پس از چهار سال از تشکیل تیم فوتبال دوچرخه‌سواران، امتیاز باشگاه دوچرخه‌سواران را خریدند و نام آن را با تصویب هیات مدیرهٔ باشگاه به تاج(استقلال) تغییر داد. نام «دوچرخه‌سواران» برای باشگاهی که به دست گروهی از ورزشکاران دوچرخه‌سواری پایه‌گذاری شده بود و به‌طور اختصاصی در این رشته فعالیت می‌کرد، از هر جهت مناسب بود. اما دوچرخه‌سواران طی چهار سال رشد شتابان خود در رشته‌های گوناگون ورزشی صاحب تیم شده بود و از این رو، تغییر نام باشگاه اجتناب‌ناپذیر می‌نمود. در سال ۱۳۵۸ نیز بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، نام این باشگاه بار دیگر عوض شد. استقلال، نام جدید باشگاه آبی پوش شد.

 

لینک کوتاه : http://avayesteghlal.ir/?p=27277

ثبت دیدگاه شما

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.