واکنش رئیس شرکت توسعه‌وتجهیز به مشکلات ورزشگاه‌ها؛ هیچ نقشه‌ای از ورزشگاه آزادی نداریم! | آوای استقلال
0

واکنش رئیس شرکت توسعه‌وتجهیز به مشکلات ورزشگاه‌ها؛ هیچ نقشه‌ای از ورزشگاه آزادی نداریم!

  • کد خبر : 41905
  • ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۳
واکنش رئیس شرکت توسعه‌وتجهیز به مشکلات ورزشگاه‌ها؛ هیچ نقشه‌ای از ورزشگاه آزادی نداریم!
حسین طلا، رئیس شرکت توسعه‌وتجهیز اماکن ورزشی درباره مشکلات ورزشگاه‌ها و آخرین وضعیت ورود VAR صحبت کرد.

فصل جدید لیگ برتر از امروز (پنجشنبه) رسما آغاز خواهد شد ولی استقلال و پرسپولیس با توجه به آماده نشدن ورزشگاه‌های آزادی و تختی وضعیت نامشخصی برای میزبانی دارند. در کنار این موضوع هنوز (VAR) هم به همه ورزشگاه‌ها نرسیده و تنها ۲ بازی از ۸ بازی هفته اول با استفاده از این تکنولوژی برگزار خواهند شد.

*می‌خواهیم با آقای طلا صحبت کنیم. کسی که رئیس شرکت توسعه‌وتجهیز است و عملا تمام ورزشگاه‌های کشور زیرمجموعه ایشان محسوب می‌شود و اینکه ما در آستانه شروع لیگ هیچ ورزشگاهی را در تهران نداریم که بازی‌ها را میزبانی کند و تیم ملی هم دنبال ورزشگاه است، سوال‌ها به سمت کسی می‌رود که متولی این قضیه است و خوشحالیم می‌توانیم با آقای طلا صحبت کنیم. قبل از برگزاری بازی سپاهان خیلی‌ها انتقاد می‌کردند چرا در تهران ورزشگاه نداریم ولی وقتی نقش‌جهان را دیدند دیگر نمک روی زخم آن‌ها پاشیده شد.این به چه کسی مربوط است؟ فدراسیون کم‌کاری کرده یا مسئولان استادیوم‌ها؟ همه قصور داشتند؟

ما ۴ ورزشگاه در تهران داریم که در حوزه کاری ما هستند. انقلاب، آزادی، شهید شیروی و شهید کشوری در حوزه کاری ماست. خیلی از استادیوم‌هایی که مطرح شده در حوزه کاری ما به عنوان شرکت توسعه نیست. ما وقتی می‌سازیم هم نقشی باشد در ردیف ما حذف شده و ردیف بازسازی، تجهیز مجدد یا تعمیرات مستقیم در سازمان برنامه به استان‌های مربوطه می‌رود و در تهران هم فقط درباره ورزشگاه آزادی می‌توانیم باهم صحبت کنیم.

*ورزشگاه آزادی حدود ۲ سال در حال بازسازی است و خیلی‌ها می‌گویند در این مدت می‌شد ورزشگاه جدید ساخت. آیا کم‌کاری صورت گرفته یا روال عادی بازسازی یک ورزشگاه ۵۰ ساله باید همین قدر طور بکشد؟

از ابتدای سال ۱۴۰۲ بازسازی آزادی شروع شده و ابتدایی‌ترین بحث در فروردین مطرح شد و همان موقع جلسه‌ای با قرارگاه خاتم برگزار کردیم و تقریبا از اردیبهشت دوستان کار را تحویل گرفتند. مجموعه ورزشی آزادی که از سال ۱۳۵۳ بوده، ما هیچ نقشه‌ای از تاسیسات و ابنیه آن نداشتیم. شما یک زمین معمولی بخواهی بسازی، خیلی راحت‌تر از ساختمانی است که وجود دارد و بخواهی تاسیسات آن را اصلاح و جابجا کنی. به همین خاطر مشکلات زیادی بود و اینکه دوستان گفتند اگر از اول می‌ساختیم سریع‌تر بود، از موضعی است که خیلی اطلاعی ندارند. اگر بخواهید یک استادیوم بسازی، به ازای هر صنئدلی ۱۰ هزار یورو می‌خواهد و ساخت ورزشگاهی مثل آزادی، یک میلیارد دلار می‌خواهد. کل قراردادی که با قرارگاه خاتم برای اصلاح کاسه استادیوم ساختیم، ۱۹۰۰ میلیارد است.

*برای سپردن کار تعمیرات و اصلاحیه ورزشگاه آزادی مناقصه یا مزایده‌ای برگزار شد که به قرارگاه خاتم دادید؟

بله روال قانونی را طی کرد و به سازمان برنامه رفت و کمیسیون ترک تشریفات رفت و بررسی کردند. ما فقط پیشنهاددهنده هستیم و بعد از مصوبه هیات مدیره به وزارتخانه و وزیر می‌رسد و در سازمان برنامه تایید می‌شود.

*ورزشگاه چه زمانی آماده می‌شود؟

قرارداد ما با قرارگاه خاتم حدودا ۱۸ ماه است و سخت‌ترین قسمت هم همینجاست که جایگاه (VIP) و (CIP) و خبرنگاران اینجاست. بحث نور و اسکوربرد است و همه در این مدت محدود به ما رسیده و روزی ۴۵۰ نفر کار می‌کنند.

*شروع ۱۸ ماه از کی است؟

از ۳-۲ هفته پیش ابلاغ کردیم.

*درباره پروسه انتخاب شرکتی که برای بازسازی هم سوال دارم. آیا شرکت‌های خارجی هم در دستورکار شما هستند؟ چون گفتید ترک تشریفات شد و یعنی در عمل مناقصه و مزایده‌ای برگزار نشد. چون در دولت قبلی که آقای هاشمی وزیر ورزش بود، بحث یک شرکت چینی شد که در جنوب تهران ورزشگاه بسازد. هیچ‌وقت بحث این شد که شما بخواهید از شرکت خارجی استفاده کنید؟ با توجه به تجربه‌ای که دارند.

ما قانون حمایت از تولید داخلی را داریم که استفاده از پیمانکار داخلی هم مشمول آن است. قرارگاه خاتم هم پیمانکار داخلی است و بحث پیمانکار خارجی طوری است که باید اطمینان کسب شود ما در داخل این توانمندی را نداریم. موضوع استادیوم جنوب تهران هم (EPCF) بود که طراحی، انجام کار اجرایی و تامین منابع مالی بود. ما استادیوم با آن ابعاد مدنظر طراحی داخلی نداشتیم که ورزشگاه ۱۱۰ هزار نفری داشته باشیم، پیشنهاد شد شرکت خارجی برای طراحی بیاید. هنوز هم با آن شرکت قراردادی بسته نشده است.

*با توجه به اینکه بحث (VAR) را هم داریم، بخشی از پازل ورود آن شرکت توسعه و تجهیز بود و پول به حساب شما آمده چون قرار است برای ورزشگاه‌های دولتی هزینه شود. اگر فدراسیون بخواهد برداشت کند و قرار بود فدراسیون قرارداد شرکتی که از آن (VAR) می‌خرد را تحویل شما بدهد و شما و کارشناسان صداوسیما تایید فنی بدهید و بحث امنیتی هم بررسی شود. آیا تاکنون چیزی به شما تحویل داده شده است؟ اصلا این دستگاه‌هایی که وارد شده، شما در جریان هستید و آیا قرار است شما پولش را بدهید؟ تاج هم چند بار گلایه کرده شرکت توسعه و تجهیز پول را نمی‌دهد.

این اعتبار ۱۱۰ میلیارد بوده است. فدراسیون فوتبال یک پیگیری کرد و آقای مخبر و هاشمی درخواست اعتبار برای خرید (VAR) می‌کنند. مهرماه این اعتبار مشخص شد و به حساب وزارتخانه رفت که تا ماه آذر و دی دید با توجه به قوانین نمی‌تواند پول را هزینه کند و پول به سازمان برنامه برگشت. این سازمان پول را به حساب شرکت توسعه ریخت و از اول اسفند که من آمدم مشکلاتی بود و این پول مشمول محاسبات شد. اولین نکته این بود که فدراسیون نه فروشنده بود، نه نماینده انحصاری و نه تولیدکننده. وقتی می‌خواهیم جنس دولتی را بخریم، یا باید به تولیدکننده مراجعه کنیم، یا به نماینده انحصاری به واسطه گرفتن تضامین مربوطه. فدراسیون باید به ما ۴ تاییدیه می‌داد. تاییدیه فیفا که هر دستگاه (VAR) باید داشته باشد. تاییدیه عدم تولید داخل که اگر نداشته باشیم عمل مجرمانه است. نکته سوم تاییدیه فنی صداوسیما چون باید به پرتال آن‌ها وصل شود. نکته آخر هم دستگاه‌های ذی‌ربط نظارتی و امنیتی باید آن را بررسی می‌کردند چون وارد سیستم می‌شود و بعدا به شبکه‌های مختلف وصل می‌شود. نمونه‌ای نبود که بررسی کنند. این دستگاه روی کاغذ است و جنس نیست که تحویل صداوسیما بدهی ببیند می‌خورد یا نه و هرچی هست براساس مشخصات است. همچنین دستگاه‌های ذی‌ربط امنیتی هم همین است. مجوز فیفا را آقای تاج محبت کردند. الحق آقای تاج اینجا موضوعی را گردن گرفت که خرید دولتی خیلی به او برنمی‌گشت. الان بعد از همه این‌ها ۲۰ روز پیش قرارداد ما با فدراسیون نهایی و امضا شد و نامه دادیم دوستان منتظریم تضامین بیاید.

*شرکت چینی بود؟

چیزی که به من گفتند شرکت چینی است.

*شما همیشه در صحبت‌تان گفتید مردم در رفت‌وآمد دچار مشکل نشوند و دغدغه‌های شورای تامین که مثلا بازی در مرکز شهر برگزار نشود. احساس می‌کنم دلیل اینکه ما دیرتر از عراق و ازبکستان و تاجیکستان و تمام کشورهایی که از نظر اقتصادی بدتر از ما هستند، (VAR) را وارد می‌کنیم، این است که عزمی وجود نداشته و نه اینکه شما تقصیر داشته باشید ولی در صحبت‌های شما اینکه باید ترک تشریفات می‌شده یا بودجه عمرانی تا آخر شهریور در اختیار ما نیست و اینکه فلان جا تاییدیه دهد. اگر عزمی بود ما ۲ سال زودتر (VAR) داشتیم. الان واقعا آبروریزی بین‌المللی است که ما در سطح ملی و باشگاهی ما (VAR) نداشت. تاجیکستان و قرقیزستان داشتند و حتی عراق هم داشت. احساس می‌کنم حتی از نظر امنیتی هم خیلی جدی‌تر می‌شد این قضیه را جزو اولویت‌ها قرار داد. همان رضایت مردمی که دوستان نگران هستند در ترافیک اذیت نشوند، دغدغه ذهنی مردم این است که (VAR) باشد و تیم‌های محبوب‌شان متضرر نشوند و به لحاظ شان و جایگاه فوتبال ما هم مهم است و مثلا ۲ گل بازی سپاهان به خاطر کیفیت چمن بود و به نظرم عزم وجود ندارد که اعتبار و جایگاه کشور ما حفظ شود.

این نکته‌ای که فرمودید درست است و همه این نیاز را احساس می‌کردند ولی به نظرم باید یک سری مدیران در جاهای مختلف قرار می‌گرفتند تا این حساسیت برایشان ایجاد شود ولی نخ تسبیح اصلی وزیر ورزش بود. من از اسفند آمدم ولی به نظرم این همگرایی از سوی وزیر شد و ایشان با خون دل همه را جمع کرد.

*یعنی دوره آقای سجادی کمتر بود؟

ماه مهر سال پیش این پول آمد و اگر سابقه‌ای داشتیم از آنجا بود.

لینک کوتاه : http://avayesteghlal.ir/?p=41905

ثبت دیدگاه شما

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها