نسخه‌ای که مجیدی پیچید/ آیا استقلال با کم گل خوردن قهرمان می‌شود؟ | آوای استقلال
0

نسخه‌ای که مجیدی پیچید/ آیا استقلال با کم گل خوردن قهرمان می‌شود؟

  • کد خبر : 17976
  • ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۸
نسخه‌ای که مجیدی پیچید/ آیا استقلال با کم گل خوردن قهرمان می‌شود؟
فرهاد مجیدی در جریان نشست خبری پیش از دیدار با سپاهان اشاره‌ای به کم گل خوردن تیمش داشت و آن را فرمولی برای کسب قهرمانی دانست.

به گزارش آوای استقلال، فرهاد مجیدی در واکنش به انتقاد از عملکرد هافبک‌های تیمش و آمار نه چندان مطلوب پاس گل از سوی آنها، به استحکام خط دفاعی تیمش اشاره کرد و ضمن ابراز رضایت از این موضوع، به نکته‌ای اشاره کرد که مورد نظر خیلی از مربیان فوتبال در دنیا قرار دارد. سرمربی آبی‌پوشان که در پایان هفته دهم تیمش با تنها ۲ گل خورده یکی از بهترین خطوط دفاعی خوب لیگ را دارد گفت: تیمی قهرمان می‌شود که کمتر گل بخورد!

گذشته از تناقض در این صحبت مجیدی با ادعاهای سابقش نسبت به علاقمندی به ارائه فوتبال‌های تهاجمی، واکاوی در ادعای او نشان می‌دهد این ادعا، ادعایی درست است و به طور معمول تیم‌های قهرمان در پایان هر لیگ تیم‌هایی هستند که به نسبت گل‌های خورده کمتری دارند؛ این در حالی است که تیم‌های قهرمان الزاماً تهاجمی‌ترین تیم‌های آن لیگ نیستند.

فرمول «کمتر گل بخور تا قهرمان شوی» اصلی است که بسیاری از مربیان دنیا به آن معتقدند و بررسی بسیاری از لیگ‌ها نشان می‌دهد تیم‌هایی در لیگ‌های خود قهرمان شده‌اند که بهترین خط دفاعی را دارند، حتی اگر بهترین خط حمله را نداشته‌اند.

در لیگ برتر ایران در فصل بیستم که با قهرمانی سرخ‌پوشان به پایان رسید، تیم پرسپولیس در حالی قهرمان شد که با ۱۴ گل خورده بهترین خط دفاعی را داشت. در حالی که عنوان بهترین خط حمله در آن فصل به سپاهان تعلق گرفت و تیم قهرمان دومین خط حمله قوی را در اختیار داشت.

در فصل نوزدهم لیگ برتر پرسپولیس در حالی قهرمان شد که با ۱۷ گل خورده بهترین خط دفاعی را داشت و عنوان بهترین خط حمله به تیم استقلال که نایب قهرمان مسابقات شد تعلق داشت.

فصل هجدهم لیگ برتر ایران یکی از موارد نقض این فرمول است. در این فصل با اینکه پرسپولیس بعد از استقلال دومین خط دفاعی خوب مسابقات را داشت، اما به مقام قهرمانی رسید. در این فصل با اینکه پرسپولیس عنوان بهترین خط دفاعی را از دست داد، اما باز هم با آمار بسیار خوب ۱۴ گل خورده در یک فصل به کارش پایان داد که این آمار هم در خط دفاعی بسیار مطلوب است.

در فصل هفدهم باز هم پرسپولیس در شرایطی قهرمان شد که با ۱۵ گل خورده در یک فصل دارای بهترین خط دفاعی بود و البته سرخ‌پوشان در این فصل بهترین خط حمله را هم در اختیار داشتند.

نگاهی به برترین لیگ‌های فوتبال اروپا نشان می‌دهد این فرمول در فوتبال اروپا هم صدق دارد و در لیگ‌های برتر اروپا هم تیم‌هایی در سال‌های اخیر قهرمان شده‌اند که بهترین خطوط دفاعی را در اختیار داشته‌اند

لیگ برتر انگلستان

در فصل ۲۱-۲۰۲۰ منچسترسیتی در حالی قهرمان شد که با ۳۲ گل خورده بهترین خط دفاعی را داشت و البته همین تیم با ۸۳ گل زده بهترین خط حمله مسابقات را هم در اختیار داشت.

در فصل ۲۰-۲۰۱۹ لیورپول قهرمان مسابقات با ۳۳ گل بهترین خط دفاعی را داشت. تیم قهرمان با اینکه در این فصل ۸۵ گل به ثمر رساند، اما بهترین خط حمله مسابقات در اختیار منچسترسیتی با ۱۰۲ گل زده بود.

در فصل ۱۹-۲۰۱۸ منچسترسیتی قهرمان لیگ برتر تنها ۲۳ گل دریافت کرد و بعد از لیورپول با ۲۲ گل خورده که به عنوان دومی رسید، دومین خط دفاعی قوی مسابقات را داشت و البته با ۹۵ گل زده بهترین خط حمله مسابقات را داشت.

در فصل ۱۸-۲۰۱۷ که منچسترسیتی با ۱۰۰ امتیاز قهرمان شد، با ۱۰۶ گل زده بهترین خط حمله و با ۲۷ گل خورده بهترین خط دفاعی مسابقات را در اختیار داشت.

بوندس‌لیگا

با اینکه در فصل ۲۱-۲۰۲۰ بایرن مونیخ در حالی قهرمان شد با ۴۴ گل خورده دومین خط دفاعی برتر مسابقات پس از لایپزیک را در اختیار داشت تا یکی از موارد نقض این اصل را شاهد باشیم، اما همین تیم در فصل ۲۰-۲۰۱۹ در حالی قهرمان شد که با ۳۲ گل خورده بهترین خط دفاعی را در اختیار داشت و در فصل ۱۹-۱۸ نیز با تنها ۳۲ گل خورده قهرمان شد.

بایرنی‌ها در فصل ۱۸-۲۰۱۷ با ۲۸ گل خورده بهترین خط دفاعی را داشتند و قهرمان شدند، در فصل ۱۷-۲۰۱۶ با ۲۲ گل خورده دارای بهترین خط دفاعی شدند و قهرمان شدند.

لالیگا

لالیگا که بسیاری آن را جذاب ترین لیگ دنیا می‌دانند هم به اصل قائل است و معمولاً تیم‌هایی در آن قهرمان می‌شوند که دارای بهترین خط دفاعی هستند، اما الزاماً بهترین خط حمله را ندارند. به عنوان مثال در فصل ۲۱-۲۰۲۰ که اتلتیکومادرید با پشت سر گذاشتن رئال و بارسا قهرمان شد، با ۲۵ گل خورده بهترین خط دفاعی را داشت و این در حالی بود که در همان فصل بارسا صاحب بهترین خط حمله شد.

در فصل ۲۰-۲۰۱۹ رئال مادرید قهرمان لالیگا با ۲۵ گل خورده صاحب بهترین خط دفاعی بود، اما عنوان بهترین خط حمله به بارسا رسید. این موضوع در اکثر لیگ‌های فوتبال و در اکثر فصل‌ها تکرار شده و به ندرت دیده می‌شود تیم‌های قهرمان صاحب بهترین خط دفاعی فصل مسابقات نبوده باشند.

این آمار نشان می‌دهد فرهاد مجیدی اشاره درستی به موضوع استحکام در خط دفاعی داشته و شاید برای همین باوجود اینکه بارها اعلام داشته از فوتبال تهاجمی استقبال می‌کند، در این فصل بیشترین تمرکزش را برای استحکام خط دفاعی تیمش به کار گرفته است و چه بسا انتخاب یک تمرین دهنده ایتالیایی به اسم گابریل پین هم به شکلی هوشمندانه در همین راستا صورت گرفته باشد.

آبی‌پوشان تا زمانی که استحکام در خط دفاعی شان را حفظ کنند می‌توانند در کورس صدر جدول حضور داشته و به قهرمانی امیدوار باشند.

لینک کوتاه : http://avayesteghlal.ir/?p=17976

ثبت دیدگاه شما

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.