شبی که اولین ستاره آبی‌ها شکل گرفت | آوای استقلال
4
21 فروردین روز خاطره‌انگیز استقلال

شبی که اولین ستاره آبی‌ها شکل گرفت

  • کد خبر : 30156
  • ۲۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۱:۲۷
شبی که اولین ستاره آبی‌ها شکل گرفت
بیست‌ویکم فروردین ماه برای استقلالی‌ها روزی پر خاطره و غرور انگیز محسوب می‌شود، روزی است که استقلال برای اولین بار قهرمان آسیا شد.

به گزارش آوای استقلال، بیست‌ویکم فروردین برای استقلالی‌ها روزی پر خاطره و ویژه محسوب می‌شود.
طرفداران استقلال هر سال این روز را گرامی داشته و با غرور از آن حرف می‌زنند.
۲۱ فروردین روزی است که که آبی‌های تهران موفق شدند در ورزشگاه امجدیه (شهید شیرودی) با شکست دادن نماینده رژیم اشغالگر قدس، نخستین جشن قهرمانی آسیایی را بر پا کنند.
داستان قهرمانی استقلال در آسیا از ۵۲ سال پیش شروع شد.
بیست‌و یکم فروردین‌ماه سال ۱۳۴۹؛ سرآغاز تبدیل شدن آبی‌پوشان تهرانی به پرافتخارترین تیم ایرانی قاره کهن.
سومین دوره مسابقات جام باشگاه‌های آسیا در سال ۱۹۷۰ به میزبانی ایران و در ورزشگاه شهید شیرودی برگزار شد.
هشت تیم در دو گروه این رقابت‌ها را آغاز کردند. استقلال که به عنوان نماینده ایران در این رقابت‌ها شرکت کرده بود، در گروه اول با هومنتمن بیروت لبنان، سلانگور مالزی و سندرز سریلانکا قرار داشت که نماینده سریلانکا از حضور در رقابت‌ها انصراف داد.
استقلال با دو پیروزی به عنوان تیم اول از گروه خود صعود کرد و در مرحله نیمه‌نهایی نماینده اندونزی را ۲ بر صفر از پیش رو برداشت. در دیگر بازی نیمه‌نهایی هومنتمن بیروت لبنان به دلیل اعتراض به سیاست‌های اشغال‌گرایانه رژیم صهیونیستی انصراف داد تا هاپوئل تل‌آویو حریف استقلال در فینال شود.
ورزشگاه شهید شیرودی که آن روزها امجیدیه نامیده می‌شد، پر از تماشاگرانی بود که از شب بازی در بیرون ورزشگاه خوابیده بودند تا بتوانند این مسابقه حساس را از نزدیک تماشا کنند. این بازی برای فوتبال ایران اینقدر مهم بود که حتی پرسپولیسی‌ها نیز با پرچم‌های قرمز برای تشویق استقلال حاضر شده بودند. استقلال در این رقابت‌ها از چهار بازیکن کمکی به نام‌های غلام وفاخواه (عقاب) فریدون معینی (پیکان) مسعود معینی (بانک ملی) و محمود خوردبین (پرسپولیس) در ترکیب خود استفاده می‌کرد.
رایکوف مردی که معمار فوتبال استقلال پیش از انقلاب نامیده می‌شد، برای این مسابقه ناصر حجازی، مسعود لواسانی، کارگرجم، منصور پورحیدری، مسعود معینی، فریدون معینی، کاپیتان علی جباری، کارو حق وردیان، جواد قراب، غلامحسین مظلومی و غلام وفاخواه را به زمین فرستاد.
در آن مسابقه استقلال برخلاف جریان بازی گل اول را دریافت کرد. سکوت استادیوم امجدیه را فرا گرفت. رایکوف دست به ریسکی زد که همه حیرت زده شدند؛ او علی جباری کاپیتان تیمش را بیرون کشید و مهدی حاج محمد را به زمین فرستاد!
ریسک رایکوف جواب داد و استقلال توپ و میدان را در اختیار گرفت. هشت دقیقه به پایان مسابقه وقت باقی مانده بود که مهدی حاج‌محمد توپ را روی دروازه هاپوئل سانتر کرد و غلام وفاخواه با یک پرش تماشایی با ضربه سر بازی را به تساوی کشاند. این گل باعث شد تا مسابقه در وقت‌های قانونی با تساوی یک بر یک به پایان برسد.
منصور پورحیدری توپ را فرستاد و مدافع هاپوئل توپ را دفع کرد. توپ برگشتی روی سینه مسعود معینی  فرود آمد که آن را کنترل کرده و جلوی پای راستش انداخت. بعد با ضربه‌ای که هم قدرت و سرعت زیادی داشت شوت زد و توپ به گوشه دروازه حریف رفت و به تور چسبید تا اولین قهرمانی استقلال شکل بگیرد.

لینک کوتاه : http://avayesteghlal.ir/?p=30156

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه شما

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.