به‌روزرسانی قوانین صدور مجوز حرفه‌ای؛ خطر نقره‌داغ‌شدن در انتظار تیم‌های بزرگ! | آوای استقلال
0

به‌روزرسانی قوانین صدور مجوز حرفه‌ای؛ خطر نقره‌داغ‌شدن در انتظار تیم‌های بزرگ!

  • کد خبر : 43361
  • ۱۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۷
به‌روزرسانی قوانین صدور مجوز حرفه‌ای؛ خطر نقره‌داغ‌شدن در انتظار تیم‌های بزرگ!
آیین‌نامه‌های مرتبط با صدور مجوز باشگاهی برای لیگ نخبگان، لیگ برتر، لیگ دسته اول و لیگ زنان به تصویب هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال رسیده که در آن نکات جالب‌توجهی به چشم می‌آید.

به گزارش آوای استقلال، تیم‌های ایرانی در سالیان گذشته باتوجه به قوانین وضع‌شده از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا، راه پر پیچ و خمی را در مقابل خود برای دریافت مجوز حرفه‌ای و یا حتی ملی می‌دیدند؛ به‌طوری‌که استقلال و پرسپولیس تجربه کنار رفتن از رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا را هم به دلیل عدم دریافت مجوز حرفه‌ای دارند اما حالا در فصل اخیر، شرایط متفاوت پیش رفت و سرخابی‌های پایتخت در کنار تیم‌های سپاهان، تراکتور، فولاد، آلومینیوم و گل‌گهر موفق شدند مجوز حرفه‌ای دریافت کنند.

هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال اخیراً تشکیل جلسه داد و در این نشست، اعضا آیین‌نامه‌های مجوز باشگاهی برای لیگ نخبگان، لیگ برتر، لیگ دسته اول و لیگ زنان را تصویب کردند. بدون‌شک مهم‌ترین آیین‌نامه تصویب‌شده مرتبط با لیگ نخبگان است؛ چرا که نمایندگان ایران در رقابت‌های آسیایی باید بتوانند مجوز حرفه‌ای را دریافت کنند و در غیر این‌صورت، حتی اگر سهمیه آسیایی هم به‌دست آورند، نمی‌توانند در مسابقات شرکت کنند. بازخوانی آیین‌نامه تنظیم‌شده نشان می‌دهد که راه تیم‌های مدعی برای دریافت مجوز حرفه‌ای دشوارتر از سالیان قبل شده است.

تیمداری در فوتبال زنان؛ مهم مثل نداشتن بدهی!
کنفدراسیون فوتبال آسیا در سالیان گذشته نسبت به تیمداری باشگاه‌ها در عرصه فوتبال زنان تاکید ویژه‌ای نداشت اما حالا رفته‌رفته شرایط کاملاً تغییر کرده است؛ به‌طوری‌که در آیین‌نامه جدید، اگر تیمی به دنبال دریافت مجوز حرفه‌ای است، باید در کنار ارائه تسویه‌حساب‌های مالی، رعایت قانون عدم مالکیت مشترک و مباحثی از این قبیل، در عرصه فوتبال زنان هم تیمداری کند. فقط تیمداری در لیگ برتر، لیگ دسته اول و یا لیگ دسته دوم فوتبال زنان مورد پذیرش قرار می‌گیرد و اگر باشگاهی در بخش فوتبال زنان مشغول به فعالیت نباشد، مجوز حرفه‌ای صادر نخواهد شد و مشمول جرایم نقدی می‌شود!

مجوز ملی نگیرید، کسر امتیاز و حتی سقوط در انتظار است!
آیین‌نامه صدور مجوز حرفه‌ای در شرایطی تنظیم‌شده که در ماده ۱۰ ضمیمه ۸ عنوان شده که جرایم دریافتی مرتبط با مجوز باشگاهی در امور توسعه فوتبال پایه و آموزش در مناطق کمتر برخوردار هزینه خواهد شد. اتفاق مهم آنکه جرایم سنگینی برای باشگاه‌ها در صورت عدم دریافت مجوز ملی در نظر گرفته شده است؛ به‌طوری‌که باشگاه لیگ برتری اگر نتواند مجوز ملی دریافت کند، در سال اول به کسر ۳ امتیاز، در سال دوم به کسر ۶ امتیاز و در سال سوم به سقوط به لیگ دسته اول محکوم خواهد شد و در هیچ‌کدام از این سال‌ها نمی‌تواند بازیکن خارجی جذب کند». این جرایم با توجه به اینکه نتایج کسب مجوز در پایان لیگ هر سال اعلام می‌شود، برای فصل بعد اعمال خواهد شد. علاوه بر این در آیین‌نامه تاکید شده که شایستگی ورزشی هیچ باشگاهی نمی‌تواند مانع سقوط آن باشگاه به دسته پایین‌تر شود.

ذوب‌آهن، مس و ملوان در راه لیگ یک!
تیم‌های لیگ برتری در فصل گذشته در حالی برای دریافت مجوز حرفه‌ای و ملی اقدام کردند که تیم‌های ذوب‌آهن اصفهان، مس رفسنجان و ملوان بندرانزلی برای دومین فصل پیاپی و استقلال خوزستان برای اولین فصل ناکام در دریافت مجوز بودند و حتی نتوانستند مجوز ملی را دریافت کنند. باتوجه به قوانین وضع‌شده، اگر در فصل آتی ذوب‌آهن، مس و ملوان همچنان ناکام در دریافت مجوز باشند، به لیگ یک سقوط می‌کنند و خطر کسر ۶ امتیاز هم در انتظار استقلال خوزستان است؛ اگر آبی‌ها نتوانند برای دومین فصل متوالی مجوز ملی بگیرند!

جدول جرایم مالی تنظیم شد
هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال در شرایطی آیین‌نامه صدور مجوز حرفه‌ای را برای لیگ نخبگان، لیگ برتر، لیگ دسته اول و لیگ زنان تنظیم کرده که یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن مرتبط با جرایم مالی باشگاه‌ها است. جدولی در این زمینه تنظیم شده و که براساس آن باشگاه‌ها در صورت ناتوانی در رعایت الزامات مطرح‌شده، باید جریمه نقدی بپردازند؛ جرایمی که از ۱۵ میلیون تومان آغاز می‌شود و می‌تواند حتی تا بیش از یک میلیارد تومان هم افزایش پیدا کند!

لینک کوتاه : http://avayesteghlal.ir/?p=43361

ثبت دیدگاه شما

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها